کولیک نوزاد چیست ؟ آیا این دردها خطرناک هستند؟

به گزارش وبلاگ دیجی سافت، اگر نوزادتان مدام گریه می نماید و گریه آن دلیل خاصی ندارد، احتمالا مبتلا به کولیک نوزادان است. کولیک یک اتفاق رایج میان نوزادان است و دلیل خاصی ندارد. درد کولیکی باعث گریه پیاپی و بی قراری نوزاد می گردد و برای آن راه حل قطعی بیان نشده است. بااین حال با روش هایی می توانید به آرام شدن نوزاد خود یاری کنید. اگر همچنان برایتان سوال است که کولیک نوزاد چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد، در ادامه با ما همراه باشید.

کولیک نوزاد چیست ؟ آیا این دردها خطرناک هستند؟

گریه های نوزادتان بخاطر کولیک است؟

کولیک نوزادان نوعی بیماری خوش خیم است که تقریبا در بین 10 تا 40 درصد نوزادان اتفاق می افتد. بر اثر کولیک، نوزاد به دلیل درد شکمی به شدت گریه می نماید. دلیل کولیک نوزادان اصلا تعیین نیست؛ متخصصان می گویند بعید نیست عواملی مثل عدم تحمل لاکتوز شیر گاو، التهاب دستگاه گوارش، افزایش ترشح سرتونین، ریفلاکس معده نوزاد، سیگار کشیدن مادر و تغذیه ضعیف و نادرست مادر، زمینه را برای ابتلای نوزاد به کولیک فراهم می نمایند.

چرا بعضی از نوزادان مبتلا به درد کولیکی می شوند؟

متاسفانه، کسی از دلیل اصلی این موضوع اطلاعی ندارد. این موضوع هم در بچه هایی که از شیر مادر تغذیه می نمایند و هم در بچه هایی که شیرخشک مصرف می نمایند وجود دارد. درد کولیک در تمامی بچه ها چه فرزند اول و چه حتی بچه ها بعدی هم ممکن است ایجاد گردد.

بعضی از متخصصان بر این باورند که کولیک راهی برای تخلیه استرس نوزاد است، به ویژه در ساعات عصر که ارتباط با صورت ها، صداها و احساسات محیط پیرامون سخت تر می گردد. گاهی اوقات ممکن است درد کولیکی نشانه ای از حساسیت نوزاد به غذایی در رژیم غذایی مادر یا ماده ایی در شیر خشک باشد.

بسیاری از والدین فکر می نمایند که گاز معده دلیل این مسئله است، اما متخصصان این باور را نمی پذیرند. هرچند نوزادان مبتلا، هوای بیشتری موقع گریه کردن یا غذا خوردن وارد ریه می نمایند که می تواند باعث مسائل نفخ معده و ناراحتی در نوزاد گردد.

چگونه به مسائل نفخ شکم رسیدگی کنیم؟

اگر نوزاد شما دارای مسائل نفخ شکم است، می توانید با جلوگیری از ورود هوای اضافی هنگام شیرخوردن با یاری استفاده از شیشه شیرهای مناسب که روی کاهش آروغ، گاز معده، تهوع و گریه نوزاد اثر دارند، به این مسئله یاری کنید. این شیشه ها با طراحی خاص خود، حباب های هوای داخل شیر را بیرون کشیده و با ایجاد خلا یاری می نماید تا نوزاد بدون بلعیدن هوا شیر بخورد.

اگر شما به نوزادتان شیر می دهید و او در ساعات عصر گریه می نماید، می توانید کودک خود را هنگام شیر خوردن ایستاده نگه دارید و آروغ او را بگیرید تا از مسائل گاز معده پیشگیری گردد.

فرزندتان این علایم را دارد؟

نوزادان معمولا زمانی که گرسنه هستند، پوشک شان احتیاج به تعویض دارد یا ترسیده اند، گریه می نمایند، اما دل درد هم یکی دیگر از دلایل گریه های آنها به شمار می رود. اگر نوزاد شما بدون داشتن هیچ کدام از این مشکل ها باز هم گریه می نماید، احتمالا دچار کولیک شده است. علایم شایع کولیک عبارتند از:

  • نوزاد به طور ناگهانی آغاز به گریه می نماید و ناگهان گریه اش قطع می گردد.
  • نوزاد با صدای بسیار بلند و بیشتر از حد نرمال گریه می نماید.
  • نوزاد هنگام گریه کردن به خود می پیچد، قرمز می گردد، پاهای خود را به داخل شکمش می کشد.
  • با وجود تمام کوشش های شما، گریه نوزاد قطع نمی گردد.
  • گریه های شدید نوزاد معمولا در اواخر بعد از ظهر و عصر اتفاق می افتد.

پروبیوتیک ها کولیک نوزادان را درمان می نمایند؟

از آنجا که سیستم گوارش کودک هنوز در حال بلوغ است، باکتری های مفیدی را که سیستم گوارش برای هضم مواد غذایی به آن احتیاج دارد را به طور کامل ندارد. پروبیوتیک ها به برطرف این کمبود یاری می نمایند و رشد باکتریایی مفید روده را افزایش می دهند. با رشد باکتری های سالم در گذر زمان، به ترشح آنزیم های روده ها یاری می گردد و فرایند هضم غذا بهبود می یابد. پروبیوتیک ها بعلاوه به کاهش التهاب روده یاری می نمایند و از ایجاد گازها در روده جلوگیری می نمایند.

درمان اسهال نوزادان با پروبیوتیک

مطالعات نشان داده است که دادن پروبیوتیک به نوزادان به محض آغاز اسهال ناشی از ویروس معده، فرایند بیماری را به یک روز کاهش می دهد. البته شواهدی در دست نیست که نشان دهد پروبیوتیک ها می توانند از اسهال در نوزادان جلوگیری نمایند.

درمان کولیک نوزاد با پروبیوتیک

همان طور که گفتیم دلیل کولیک ناشناخته است. اما بعضی از متخصصین بر این نظرند که کولیک بر اثر باکتری های خاص که در روده نوزاد گاز فراوری می نمایند؛ به وجود می آید. پروبیوتیک ها اندازه باکتری های مفید و مضر داخل روده را متعادل می نمایند و هضم را آسان می نمایند. با بهبود فرایند هضم، در بسیاری از موارد درد ناشی از کولیک نوزاد و گریه های ناشی از این درد کاهش می یابد. بعلاوه پروبیوتیک ها با کاهش التهاب معده و بهبود شرایطی مانند عدم تحمل لاکتوز به درمان کولیک نوزاد یاری نمایند. پروبیوتیک ها می توانند به کولیک ناشی از ریفلاکس اسید معده هم، یاری نمایند.بیشتر بخوانید

چطور به بچه ها پروبیوتیک بدهیم؟

هر ساله، صدها هزار نوزاد از بیماری کولیک رنج می برند. دلیل کولیک ناشناخته است ولی با این حال چندین راه برای کاهش این درد وجود دارد. که یکی از این گزینه ها استفاده از پروبیوتیک ها است.

استفاده از پروبیوتیک و محصولات حاوی پروبیوتیک در درمان بعضی از بیماری های گوارشی به خصوص درمان کولیک نوزاد یاریی موثر است. شکی نیست که پروبیوتیک ها مفید هستند، ولی این که تاثیر مستقیمی بر درمان کولیک نوزاد بگذارد، هنوز در حال آنالیز است.

برای دادن پروبیوتیک به شکل مکمل دارویی به نوزاد حتما باید ابتدا با پزشک متخصص مشورت کنید تا مطمئن شوید که دادن کدام پروبیوتیک، در چه دوزی برای نوزاد بی خطر است. این مساله به خصوص در بچه هایی که سیستم ایمنی بدن شان ضعیف است، اهمیت خاصی دارد.

آیا کولیک خطرناک است؟

کولیک یک بیماری نیست و بیشتر نوزادان به درد کولیکی مبتلا می شوند. کولیک در 6 هفتگی به اوج و پس از سه یا چهار ماهگی کم کم از بین می رود. درد کولیکی به هیچ عنوان سلامتی نوزاد را تهدید نمی نماید و برای او مسئله ای ایجاد نخواهد نمود. به طورکلی کولیک در نوزادان بسیار رایج است، اما اگر پس از چهار ماهگی همچنان نوزادتان به کولیک مبتلا بود یا نسبت به بی قراری نوزاد خود نگران بودید، می توانید با پزشکتان مشورت کنید.

راه چاره سرانجام دادن به درد کولیک نوزاد چیست ؟

هیچ دلیل تعیینی برای کولیک وجود ندارد و به همین دلیل نمی توان به سوال اینکه واقعا کولیک نوزاد چیست و چطور درمان می گردد، به درستی پاسخ داد. پزشکان تنها خانواده ها را به شکیبا بودن دعوت می نمایند. البته با یاری روش هایی می توان به آرام گرفتن نوزاد یاری کرد که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم:

کودکتان را قنداق کنید

شاید آن ها از این کار خوششان نیاید اما قنداق کردن نوزادان در آرام شدن آن ها بسیار تاثیر دارد. قنداق کردن باعث ایجاد حس بازگشت به رحم در نوزاد شده و به آرامش او یاری خواهد نمود. زمانی که کودک را قنداق کردید، او را به پهلو بچرخانید، به آرامی به پشت او ضربه زده و با صدای بلند هیس بگویید، مطمئن شوید که کودک در حین جیغ و گریه خود صدای شما را می شنود. مانند صدای بلند یک جاروبرقی، توجه نوزاد را به خود جلب کنید.

استفاده از تاب گهواره را امتحان کنید

حرکت رفت و برگشتی گهواره می تواند به آرام کردن کودک گریان شما حداقل برای مدتی کوتاه یاری کند. بااین حال متخصصان پیشنهاد می نمایند که نگذارید کودکتان روی صندلی ماشین، داخل گهواره و کالسکه بخوابد و آن ها را به یک محل خواب امن و مطمئن منتقل کنید.

نوزاد را از خانه بیرون ببرید

رانندگی، قدم زدن و گرداندن کودک در بیرون از خانه می تواند برای هر دوی شما احساس راحتی ایجاد کند. بعضی افراد از گردش با ماشین به عنوان راه درمان کولیک نوزادان یاد می نمایند. نوزاد را با لباسی گرم بپوشانید، کمربند کودک را ببندید و احتمالا تا 10 دقیقه دیگر گریه او در ماشین متوقف خواهد شد.

سراغ ماشین لباسشویی یا خشک کن بروید

لرزش می تواند باعث آرام شدن کودک گردد. کودک را به طور ایمن در صندلی ماشین یا یک تاب کودک قرار دهید. هرگز کودکتان را روی ماشین لباسشویی یا یک خشک کن بدون توجه رها نکنید.

از صداهای سفید یاری بگیرید

صداهایی که دارای نویز سفید هستند می توانند به آرام شدن کودک یاری نمایند. می توانید برای جلب توجه کودک برای او جاروبرقی، پنکه یا سشوار روشن کنید. صدای بلند این وسایل کودک را آرام خواهد نمود.

کودک را روی پای خود تکان دهید

کودک را به روی شکم روی پای خود بخوابانید اما مراقب سر او باشید و آن را نگه دارید. پای خود را به آرامی بالا و پایین تکان داده و کمر کودک را نوازش کنید. این حرکت می تواند برای او بسیار آرام بخش باشد.

اگر نوازش کردن فایده نداشت، هیجان او را کاهش دهید

کارهایی که باعث کاهش هیجان او می گردد را برای توقف گریه امتحان کنید. برای مثال در یک محیط تاریک و آرام به پشت دراز بکشید و کودک را محکم روی سینه خود قرار دهید، به نحوی که سر او روی قلب شما باشد. زانوی خود را در حالی که کف پای شما روی زمین است بالا آورده و خود را به آرامی تکان دهید تا نوزاد آرام بگیرد.

ناراحتی های شکمی را آرام کنید

شکم کودک را به سمت پایین نگه دارید تا شکم روی ساعد دست شما قرار بگیرد. سر او را با کف دست یا گوشه آرنج خود نگه داشته و قدم بزنید. کودک را یا به آرامی یا کمی با سرعت (اما بدون تکان ناگهانی یا حرکت ضربه ایی) به عقب و جلو تکان دهید.

قسمت میانی بدن کودک را ماساژ دهید

در حالی که به روش حرکت کولیک کودک را قرار دادید، سعی کنید پایین کمر او را ماساژ دهید. این عمل باعث آزادسازی گاز شکم و ایجاد احساس راحتی در او می گردد. بعلاوه می توانید از ماساژ شکم وقتی کودک به صورت طاق باز خوابیده بهره ببرید. برای ماساژ شکم او، از حرکات ساعت گرد دایره ایی بهره ببرید و گاز محبوس در شکم را به آرامی از بالا و پایین هل دهید. این کار به خروج گاز معده از بدن نوزاد یاری می نماید.

آروغ نوزاد را بعد از شیردهی بگیرید

آروغ گیری نوزاد در حین شیردهی و بعلاوه بلافاصله بعد از شیردهی به آرام کردن دردهای شکمی او یاری می نماید.

با پاهای او رکاب بزنید

در حالی که کودک به پشت دراز کشیده، پاهای او را مانند پدال زدن با یک دوچرخه به آرامی بالا و پایین ببرید. این حرکت متناوب می تواند به آزادسازی گاز معده یاری کند. چرا که گاز معده می تواند یکی از عوامل درد کولیکی باشد.

کودک را به حمامی گرم ببرید

درست همانطور که حمام آب گرم استرس های شما را از بین می برد، به کودک هم در آرام شدن یاری خواهد نمود. کودک خود را با یک حوله نرم آغشته به آب گرم (نه داغ) تمیز کنید یا وان حمام او را با آب گرم پر کنید. هرگز کودک را تنها در حمام حتی اگر اندازه کمی آب در وان باشد، رها نکنید. بعلاوه برای جلوگیری از سوختگی، حتما دمای آب را آنالیز کنید.

رژیم غذایی مادر و کودک را تغییر دهید

با وجود ناشناخته ماندن دلیل کولیک، اما این موضوع ممکن است به خاطر شکل گیری دستگاه گوارشی کودک رخ دهد. بعضی از غذاهایی که مادر مصرف می نماید مانند غذاهای پر ادویه و تند، می تواند با تاثیر بر شیر مادر باعث ناراحتی بیشتر کودک گردد. برای کنترل رژیم غذایی خود می توانید به پزشک مراجعه نموده یا خودتان غذاهایی را که حدس می زنید باعث ایجاد حساسیت می گردد را کنار بگذارید. بعلاوه نوع شیر خشک کودک را هم آنالیز کنید. چرا که ممکن است ناراحتی کودک شما به خاطر آن باشد.

مراقب هوای محبوس شده در شیشه شیر باشید

بطری شیشه شیر را آنالیز نموده و مطمئن شوید که شیر خشک سریع از شیشه خارج نگردد. هوای محبوس در شیشه شیر می تواند باعث ناراحتی در نوزاد شما گردد.

پستانک را امتحان کنید

اگر کودک شما با مکیدن آرام می گردد، وسیله ای مانند پستانک را امتحان کنید و کم کم او را تکان داده و هیس بگویید تا آرام گردد. اگر خوش شانس باشید کودک به خواب می رود. بعلاوه به جای پستانک می توانید از انگشتان خود بهره ببرید.

شربت های دل درد نوزاد را امتحان کنید

اینکه دلیل درد کولیک نوزاد چیست هنوز روشن نیست اما بعضی از آنالیز ها نشان می دهد ترکیباتی مانند رازیانه، بابونه و آویشن می توانند باعث تسکین کولیک نوزاد و کاهش دل درد نوزاد شوند. یک قاشق شرب دل درد، قبل و بعد از هر بار شیردهی می تواند یاری نماینده باشد. البته برای تهیه شربت دل درد ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و سرخود به او دارو ندهید.

با متخصص اطفال خود در خصوص پروبیوتیک صحبت کنید

بعضی از تحقیقات نشان می دهد که پروبیوتیک می تواند در درمان درد کولیک نوزاد موثر باشد؛ اما این ادعا هنوز کاملا به اثبات نرسیده چراکه هنوز متخصصان نمی دانند که کولیک نوزاد چیست و دقیقا به چه دلیل ایجاد می گردد. با متخصص اطفال فرزندتان در خصوص مصرف این دارو مشورت کنید.

مطمئنا گریه های مدام کودک قلب والدین را به درد می آورد. اما مساله این است که کولیک یک عکس العمل طبیعی کودک به دردهای بدنی است. بنابراین سعی کنید با رعایت نکاتی که در بالا به آنها اشاره شد او را آرام کنید.

منبع: کتاب کاله

به "کولیک نوزاد چیست ؟ آیا این دردها خطرناک هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کولیک نوزاد چیست ؟ آیا این دردها خطرناک هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید