یورو 2016 و شهرهای میزبان آن: بوردو و استادیوم نیو بوردو

به گزارش وبلاگ دیجی سافت، بوردو را با معماری کلاسیک و نئوکلاسیکش که از 200 سال پیش دست نخورده به جای مانده است، می شناسند. با اینکه بوردو بعد از پاریس بیشتر از هر شهر دیگری ساختمان ثبت شده (تاریخی) دارد، شهر هنوز هم سرزنده خاص خودش را داراست و به علت جایگاه استراتژیکش در حاشیه رود گارون یکی از شاهرگ های اصلی تجارت فرانسه به شمار می رود. نتایج یک نظرسنجی که در سال 2013 صورت گرفت، نشان می داد مردم فرانسه بعد از پاریس، بوردو را برترین محل برای زندگی می دانند.

یورو 2016 و شهرهای میزبان آن: بوردو و استادیوم نیو بوردو

تاریخ شهر بوردو

بوردو، یکی از مهم ترین شهرهای دوران روم باستان، اولین عصر طلایی اش را با دومین ازدواج الینور از آکیتین با شاه هنری دوم در انگلستان از سر گذارند. قلمرو دوشس آکیتین برای سه قرن زیر سلطه انگلستان به شکوفایی رسید. تا آنجا که در قرن هجدهم میلادی، بندر بوردو به راه ارتباطی اصلی فرانسه به اقیانوس اطلس بدل شده بود.

رفته رفته با تکمیل شهر، ساخت خانه ها و بناهای تاریخی، بوردو به شمایلی که امروزه آن را می شناسیم و به شکلی که در یونسکو به ثبت رسیده است، شکل گرفت. دومین دوران طلایی شهر در قرن نوزدهم میلادی و در عصری که انقلاب صنعتی و اقتصادی در اروپا اوج گرفت، رقم خورد. علاقه مندان به این شهر، آن را زیبای خفته نام نهاده اند، اما بوردو در یک دهه گذشته با حفظ میراث، تاریخ و تمدن خود فرایند مدرن شدن را هم به خوبی در پیش گرفته است.

منطقه شهر بوردو و حومه آن به پیشرفت های چشمگیر در زمینه هوافضا، مهندسی عمران و واحدهای صنعتی معروفیت یافته است، چنان که منطقه ای از آن، دره هوافضا نام گرفته است. بوردو بعلاوه در بایوتکنولوژی، توسعه بازی های رایانه ای و استارت آپ های سبز و اقتصاد دیجیتال سر آمد فرانسه است.

افراد مشهور شهر بوردو

  • میشل دو مونتنی، فیلسوف اومانیست (92-1533): شهردار بوردو، کتاب مقالات (Essais) او بعدها راه را برای عصر روشنگری هموار کرد.
  • مونتسکیو (1755-1689): فیلسوف عصر روشنگری، از پیشگامان جامعه شناسی مدرن.
  • اوژن دلاکروا، نقاش (1863-1798): از پیشگامان رمانتیسم، وی آثار متعددی را به موزه هنرهای زیبای بوردو اهدا کرد.
  • فرانسوا موریاک (1970-1855): برنده نوبل ادبیات در سال 1952، عضو فرهنگستان فرانسه.
  • ژاکوس شابان دلمس، سیاستمدار (2000-1915): از اعضای نیروهای مقاومت، ورزشکار بین المللی (تنیس، راگبی)، شهردار و عضو مجلس برای 48 سال.

گشت و گذار در بوردو

Rive Droite: درست همانند پاریس بوردو هم کرانه های غربی و شرقی خاص خودش را دارد. کرانه شرقی یا همان Rive Droite که به تازگی بازسازی شده است، چشم انداز ای شگفت انگیز از شهر و ساختمان های مشهورش را در خود جای داده است. شب که فرا می رسد، نمای نورانی خانه ها و برج ناقوس کلیسای Grosse Cloche و منار مخروطی تور پِی-بِرلند چشم اندازی تماشایی خلق می نمایند.

Old Town: این محله که تا پایین میدان بورس بوردو (Placede la Bourse) امتداد یافته، زیبایی افسونگر ستون های سفید ساختمان ها، خیابان های سنگفرش شده و مجموعه ای از رستوران ها و کافه تراس ها را در هم می آمیزد. اولد تون فهرستی وسوسه انگیز از غذاهای محلی و بین المللی به گردشگران پیشنهاد می دهد.

Les Quais: جلوه ای از عظمت بوردو، کاملا نوسازی شده و تنها در دسترس عابرین پیاده. این تفرجگاه های حاشیه رودخانه گاروُن به زیبایی قلب شهر را به تصویر می کشند و میدان بورس هم افتخار محله است، انعکاس معروفش در آب (Miroir dEau آینه آب) چشم انداز ای دیدنی هم برای گردشگران و مردم محلی فراهم می آورد.

Stade Chaban-Delmas: واقع در مرکز شهر، استادو شابان-دلماس که در گذشته با نام Parc Lescure شناخته می شد، به عنوان بخشی از تاریخ قرن بیستم بوردو شناخته می گردد.، استادو شابان-دلماس اولین استادیوم در جهان بود که سکوهای کاملا پوشیده داشت، بدون آنکه ستون های سازه دید تماشاگران را محدود کند.

راستاهای دوچرخه سواری: بسیاری از مردم بوردو با دوچرخه رفت و آمد می نمایند. در سال 2012 بوردو لقب شهر گردشگری دوچرخه سواری را به خود اختصاص داد. حدود 160 کیلومتر راستا آسان دوچرخه سواری در 7 راستا دوچرخه سواری وجود دارد که از شهر می گذرد. از ساختمان های ثبت شده در یونسکو تا نماهای شگفت انگیز شهر نورانی در شب، گشت و گذار در بوردو با دوچرخه نهایت سادگی است. سازمان دوچرخه شهر بوردو (Vélo Ville de Bordeaux) حدو 5000 دوچرخه برای اجاره در سطح شهر ارائه می نماید. این شامل ماشین های نوآورانه Pibal هم می گردد، ترکیبی از دورچرخه و اسکوتر.

Trinagle: ناحیه به نام مثلث (Trinagle) بین میدان گامبتا و تئاتر بزرگ و میدان تورنی، بورس بوتیک های مد روز در بوردو است و میدان Place des Grands Hommes هم در قلب آن قرار گرفته است. خیابان سنت کاترین هم در همان نزدیکی واقع شده است؛ طولانی ترین خیابان پیاده رو در تمام اروپا به طول 1/25 کیلومتر.

حمل و نقل بوردو

بوردو به عنوان مرکز اقتصادی جنوب غربی فرانسه همواره برای مسافرین شهری استراتژیک بوده است. این شهر در دوراهی راه های شمال-جنوب قرار گرفته است.

فرودگاه Bordeaux-Mérignac به 32 شهر پرواز دارد (با بیش از 60 مقصد چارتر) که علاوه بر منطقه ها اصلی فرانسه و شهرهای اروپایی به 24 مقصد دارای مسافت طولانی متصل می گردد. روزانه حدود 20 پرواز بوردو را به مقصد پاریس ترک می نمایند.

با قطار تنها ده دقیقه با مرکز تاریخی شهر فاصله دارید، ایستگاه متروی سنت ژان (Saint Jean) بزرگ ترین ایستگاه منطقه آکیتین است. این خط شلوغ روزانه حدود 260 قطار را جابه جا می نماید که 25 عدد رام از/ به پاریس سفر می نمایند. 5 قطار سریع السیر به فرودگاه شارل دو گل، 4 قطار به لیل و سه قطار سریع السیر از/ به استراسبورگ در رفت و آمد هستند.

بندر بوردو که امروزه نیز در حال رشد تلقی می گردد، دومین بندر بزرگ ساحل اقیانوس اطلس محسوب می گردد. کشتی های باربری و تفریحی می توانند هم برای توقف های کوتاه و هم طولانی مدت در قلب شهر و در کرانه های بندر نوسازی شده Port de la Lune پهلو بگیرند.

فاصله با سایر شهرهای میزبان یورو 2016

  • فاصله بوردو تا تولوز: 245 کیلومتر
  • فاصله بوردو تا سنت اتین: 540 کیلومتر
  • فاصله بوردو تا لیون: 555 کیلومتر
  • فاصله بوردو تا پاریس: 590 کیلومتر
  • فاصله بوردو تا سنت دنیس: 600 کیلومتر
  • فاصله بوردو تا مارسی: 650 کیلومتر
  • فاصله بوردو تا لنز: 790 کیلومتر
  • فاصله بوردو تا لیل: 850 کیلومتر
  • فاصله بوردو تا نیس: 810 کیلومتر

شبکه حمل نقل داخلی شهر بوردو

تراموا، اتوبوس، قایق و دوچرخه بوردو را با سیستم حمل و نقل عمومی آن زیر پا کنید. از 5 صبح تا 1/15 دقیقه نیمه شب، سه خط اصلی تراموا که از مرکز شهر عبور می نمایند ستون اصلی شبکه حمل و نقل عمومی این شهر تا حومه آن هستند. حدود 65 خط اتوبوس هم مسافرین را به مرکز شهر و اطراف می برند. یک بلیت جهانی (universal) هم امکان دسترسی به قایق های BatCub را می دهد که به شمال و جنوب رود گاروُن در رفت و آمدند. دوچرخه های آماده به کرایه VCub را هم نباید فراموش کرد که مسافرین و مردم محلی را مثل همه به اقصا نقاط شهر می رساند.

فوتبال در بوردو

باشگاه FC Girondins de Bordeaux که در سال 1881 به عنوان باشگاهی با چند رشته ورزشی تأسیس شد، در سال 1920 تمرکز کامل خود را روی فوتبال گذاشت و در سال 1937 عنوان حرفه ای به خود گرفت. جنگ داخلی اسپانیا و ساخت Parc Lescure برای جام جهانی 1938 باشگاه را قدمی بزرگ رو به جلو هل داد. جن گیر باسکی بنیتو دیاز سرمربی تیم شد و پناهندگان اسپانیایی همانند سانتیاگو اورتیزبریا را به تیم آورد. بوردو اولین قهرمانی خود در جام حذفی را در سال 1941 به دست آورد و در سال 1943 هم فینالیست شد، با این حال باید تا سال 1950 صبر می کرد تا با بازیکنانی مثل دو هاردر، گالیس و سوئیاتک به اولین قهرمانی در لیگ فرانسه دست یابد.

طی 20 سال بعدی این استادیوم پستی بلندی های متعددی را متحمل شد، اما نتوانست دوباره قهرمان لیگ گردد. آنها 5 بار به فینال جام حذفی رسیدند و همه فینال ها را باختند. با این همه بوردو در دهه هشتاد به یکی از قدرت های فوتبال فرانسه و اروپا بدل شد. مدیر آنها کلود بِز مردی پر انرژی بود و در حرکتی شوک آور امه ژاکه را سرمربی تیم کرد.

بوردو در سال های 84 و 85 و 87 چمپیونشیپ را برد و در سال های 86 و 87 جام حذفی را، به علاوه دو بار رسیدن به نیمه نهایی اروپا، بوردو را به باشگاه فرانسه بدل کرد،. پایان بعد از 8 سال، خروج ژاکه منجر به افول تیم شد. مسائل اقتصادی منجر به سقوط باشگاه در سال 91 شد. تنها یک سال بعد زین الدین زیدان از باشگاه کن به این تیم پیوست. وی به همراه بیسنته لیزارازو و کریستوف دوگاری، تیم را به فینال جام یوفا 96 رساند. آنها در راستا رسیدن به فینال میلان را در مرحله یک چهارم نهایی از پیش رو برداشتند.

انتصاب ژان لویی تریاد به ریاست باشگاه مقدمه ای شد برای قهرمانی در لیگ در سال 99 که با سه قهرمانی در لیگ کاپ در سال های 2002 و 2007 و 2009 دنبال شد. آنها با لوران به لان روی نیمکت تیم در سال 2009 به یک دبل تاریخی دست یافتند. بعد در سال 2013 و پس از 26 سال، بوردو دوباره قهرمان جام حذفی شد. پیوستن ویلی سانیول به عنوان مربی به تیم و نقل مکان به استادیوم نو عصری نو را در این باشگاه آغاز کرد.

بازیکنان مشهور باشگاه بوردو

  • آلن گیرِسه (-1952): عضو تیم قهرمان یوروی 84. گیرسه هنوز با 158 گل زده بهترین گلزن تاریخ جیرودینز است.
  • پاتریک باتیستون (-1957): او در سال های 84 و 85 و 87 قهرمان چمپیونشیپ و در سال 86 هم قهرمان جام حذفی شد.
  • زین الدین زیدان (-1972): طی سال های 92 تا 96 با بوردو به بالاترین سطوح رسید و اولین بازی ملی اش را انجام داد. در فینال جام یوفای 96 عضو تیم بود.
  • کریستوف دوگاری (-1984): یک محصول آموزشگاه و عضوی از تیم ملی در سال های 1998 و 2000 بود.
  • ریو مائئدا (-1984): او که از 8 سالگی با باشگاه بود در سال 2007 قهرمان لیگ کاپ شد و برای تیم ملی هم به میدان رفت.

جالب است بدانید باشگاه بوردو با 21 بازیکن بیشتر از هر تیم دیگری در جام جهانی در تیم ملی فرانسه بازیکن داشته است.

ورزش های محبوب دیگر شهر بوردو

بوردو عنوان شهر راگبی را یدک می کشد. Union Bègles Bordeaux که تحت راهنمایی کاپیتان سابق تیم ملی رافائل ایبانز است، یکی از قدرت های لیگ Top 14 به شمار میرود. هاکی هم در بوردو هم برای مردان و هم برای زنان سنتی برجسته است و باشگاه های آنها بیش از 100 سال قدمت دارند.

بوری دیاو، قهرمان NBA با سن آنتونیو اسپرز و کاپیتان تیم ملی بسکتبال در حال حاضر رئیس باشگاه بسکتبال JSA Bordeaux است. دو و میدانی، هندبال، موتورسواری و هاکی روی یخ هم از دیگر ورزش های محبوب بوردو به شمار می فرایند. بوردو اولین ماراتن خود را در سال 2015 میزبانی کرد.

استادیوم نیو بوردو، میزبان یورو 2016 در بوردو

استادیوم نیو بوردو (Stade de Bordeaux) که در ماه می سال گذشته میلادی افتتاح شد، رقابت های یورو را در شهر بوردو میزبانی می نماید. این استادیوم میزبان چهار رقابت گروهی زیر خواهد بود:

  • 11/06/16، 18.00: ولز - اسلواکی
  • 14/06/16، 18.00: اتریش - مجارستان
  • 18/06/16، 15.00: بلژیک - جمهوری ایرلند
  • 21/06/16، 00.30: کرواسی - اسپانیا

این استادیوم بعلاوه در مرحله یک چهارم نهایی میزبان یک بازی خواهد بود.

  • موقعیت: بوردو، فرانسه
  • تاریخ آغاز به ساخت: 2013
  • تاریخ افتتاح: 18 مه 2015
  • نوع زمین: چمن طبیعی
  • هزینه ساخت: 168 میلیون یورو
  • سازنده: هرتزوگ و دمویرون
  • ظرفیت: 42,115
منبع: کجارو / uefa.com

به "یورو 2016 و شهرهای میزبان آن: بوردو و استادیوم نیو بوردو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یورو 2016 و شهرهای میزبان آن: بوردو و استادیوم نیو بوردو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید