مادامی که ما در برجام هستیم خروج از NPT معنا نمی دهد

به گزارش وبلاگ دیجی سافت، دبیر سیاسی تحکیم وحدت دانشجویان گفت: مادامی که ما در برجام هستیم خروج از NPT اساسا معنا نمی دهد و اگر هم بخواهیم از آن خارج شویم و نظر کارشناسی بر این باشد که ما بتوانیم از آن خارج شویم، باید سریعا از برجام خارج شد.

مادامی که ما در برجام هستیم خروج از NPT معنا نمی دهد

عظیمخو، دبیر سیاسی تحکیم وحدت دانشجویان در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه وبلاگ دیجی سافت، پیرامون مسئله مکانیسم ماشه که این روز ها از سوی آمریکا مطرح شده است، گفت: به نظرم اساسا صندلی پرداخت به این نیست که ما پیش بینی کنیم آیا این مکانیسم فعال می گردد یا خیر. چرا که این قضیه را باید به مثابه یک آزمون عظیم برای وزرات امور خارجه کشور در نظر بگیریم از این جهت که باید دید این ها قرارداد برجام را چطور تنظیم کردند که یک کشور خارج شده از معاهده بتواند این مکانیسم را فعال کند یا نه. در حالی که همه اعضای داخلی این معاهده با آن مخالف هستند.

وی اضافه نمود: نکته ای که وجود دارد این است که باید ببینیم آیا حقوق دانان وزارت خارجه ایران در این قضیه پیروز می شوند یا نه، نفوذ آمریکایی ها می تواند برای آن ها کارساز باشد، فلذا زیاد روی این مسئله صحبت کردن درست نیست، ولی ما باید ببینیم که اگر این مسئله رخ داد یا نیفتاد چه واکنشی نسبت به این مسئله باید داشته باشیم.

دبیر سیاسی تحکیم وحدت گفت: طبیعتا مسئله مکانیسم ماشه احتیاج به نظرات کارشناسی دارد و این نکته در آن بسیار مهم است که اگر آمریکا بتواند مکانیسم ماشه را فعال کند، طبیعتا دیگر حتی اسمی از برجام باقی نمی ماند؛ فلذا ابتدا باید خروج سریع ایران از برجام صورت بگیرد. یک اشتباهی می گردد و آن این است که می گویند ما برای اعمال فشار به آژانس به آمریکا یا هرجای دیگری بیایم از NPT خارج شویم در حالی که هنوز داخل برجام مانده ایم.

عظیمخو اضافه نمود: این مسئله یک اشکال اساسی دارد و آن هم این است که ام پی تی یک قرارداد بین المللی در جهت تحقیقات و نظارت آژانس بر ایران است و ما در بعد تحقیقاتی برجام که ما امروز به آن عمل می کنیم در حالی که به بعد عملیاتی آن عمل نمی کنیم و عملاً از آن خارج شده ایم تمام تعهدات عملیاتی مان لغو شده است، ولی به بعد نظارتی برجام داریم عمل می کنیم به بعدی که آژانس می تواند از ما نظارت کند از بخش های هسته ای ما نظارت کند و چیز های دیگر و بعد تحقیقاتی.

وی گفت: مسئله ای که وجود دارد این است که مادامی که ما در برجام هستیم خروج از NPT اساسا معنا نمی دهد و اگر هم بخواهیم از آن خارج شویم و نظر کارشناسی بر این باشد که ما بتوانیم از آن خارج شویم اولا باید سریعا از برجام خارج شد و بعدا به آن فکر کرد که البته بنده اینجا اصلا تأیید نمی کنم که ما باید از ام پی خارج شویم یا نه. در در رابطه با اینکه چه پیامد هایی برای ایران خواهد داشت بنده فکر نمی کنم زیاد بتواند در کار ایران خلل ایجاد کند گرچه هزینه های ایران را بالا خواهد برد، ولی ایران با توجه به این چرخشی که نموده است و حتی دولت غرب گرای ایران هم این را پذیرفته است که دیگر تجارت و همکاری با کشور های غربی مانند آمریکا که البته آمریکا را کدخدا می دانند، غیر ممکن است و یک چرخشی داشتند به سمتی کشور هایی می توانند با ما بیشتر تعامل نمایند در ادبیات بین الملل به آن ها می گوییم کشور های شرقی که ما با این ها بیشتر بتوانیم وارد تعامل شویم این قضیه نمی تواند زیاد مسائل ما را با این کشور ها خراب کند، از آن جایی هم که ما بیشترین تعاملات تجاری و مالی مان با این کشور ها است فلذا نمی گردد گفت اساسا زیاد می تواند تاثیرگذار باشد، ولی به هرحال در حد خودش تاثیرگذار است و می تواند ما را دچار مشکل کند که این مسئله هم با توجه به مکانیسم های مختلف تا حدی قابل جبران و پیشگیری است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "مادامی که ما در برجام هستیم خروج از NPT معنا نمی دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مادامی که ما در برجام هستیم خروج از NPT معنا نمی دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید