خبرنگاران چرا مشارکت آمریکایی ها در انتخابات 2020 بی سابقه بود؟

به گزارش وبلاگ دیجی سافت، تهران - خبرنگاران - هنوز سه ساعت دیگر تا انتها رای گیری در پنجاه و نهمین دور انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی است و صف های طولانی در بعضی از شعب اخذ رای هنوز در صفحه شبکه های خبری آمریکا دیده می گردد. تا کنون بیش از 103 میلیون نفر بصورت پیش از موعد رای داده اند و بایدن گفته که مشارکت به 150 میلیون نفر خواهد رسید. اما دلیل این مشارکت بی سابقه چیست؟

خبرنگاران چرا مشارکت آمریکایی ها در انتخابات 2020 بی سابقه بود؟

به گزارش سه شنبه وبلاگ دیجی سافت، این تعداد رای دهنده از انتخابی سرنوشت ساز حکایت دارد که ممکن است به تغییر مستاجر کنونی کاخ سفید بیانجامد؛ مستاجری مو نارنجی که آمریکایی ها از رویکردها و سیاست های یکجانبه گرایانه اش ، افزایش موج تبعیض نژادی در دوره چهار ساله او، افزایش خشونت های خیابانی، مدیریت ناکارآمد در کنترل شیوع مرگبار کرونا، 12 میلیون بیکاری، هشت میلیون نفر زیر خط فقر و ... خسته شده اند و آمده اند که شاید تغییر در در مدیریت چهار ساله بعدی کشورشان ایجاد نمایند.

طبق نظرسنجی های تازه موسسه افکارسنجی ریل کلیر پالیتیکس - RealClearPolitics آمریکا، در پنجاه و نهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری این کشور که از ساعاتی پیش شروع شده، جو بایدن نامزد جناح دمکرات با 50.7 درصد آرا 6.8 امتیاز از رقیبش دونالد ترامپ پیش افتاده است؛ ارقامی که می تواند نشان دهنده قاطعیت آمریکایی ها برای رقم زدن یک انتخاب در جهت تحولی جدی و بهبود در این کشور باشد.

در حالی که ترامپ در کارزارهای انتخاباتی خود مدعی مهار کرونا در آمریکا شده، اما گزارش هماهنگ نماینده مقابله با کرونا در کاخ سفید که آن را به مقامات وزارت بهداشت و مجلس نمایندگان ارسال می نماید در تضاد با ادعاهای رئیس جمهوری کنونی آمریکاست؛ دبورا برکس در حالی از شرایط وخیم کرونا در آمریکا سخن می گوید که ترامپ در هفته های اخیر به امید کسب پیروزی کارزارهای انتخاباتی فراوانی در ایالت های مختلف بدون رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کرد. طبق اعلام دانشگاه استنفورد در هفته گذشته، دستکم در 18 کارزار انتخاباتی ترامپ 30 هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

ابتلای بیش از 9 میلیون و 581 هزار نفر از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در آمریکا که 20 درصد مجموع مبتلایان در سراسر دنیا را شامل می گردد یکی از عمده دلایل نارضایتی مردم آمریکاست که باعث شده این گونه به پای صندوق های رای بفرایند تا شاید با انتخابی میان آنچه می توان از آن به عنوان انتخاب میان بد و بدتر هم تعبیر کرد منشا اثر باشند.

آمریکایی ها در حالی برای رئیس جمهوری بعدی رای می دهند که 12 میلیون نفر بیکار در کنار میلیون ها فقیر نتیجه عملکرد دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی این کشور است.

رئیس جمهوری آمریکا که با شعار دروغین آمریکا اول توانست در انتخابات 2016 گوی سبقت را از رقیبش هیلاری کلینتون برباید در حالی این بار در مقابل رقیب دمکرات خود نگران از نتایج انتخابات است که نتایج 4 سال ریاست جمهوری او با خارج شدن از پیمان های بین المللی نه تنها انزوای آمریکا در دنیا را منجر شده که در داخل هم دل خوشی از او وجود ندارد.

تا به امروز 237 هزار و 343 آمریکایی در پی سیاست های ناکارآمد کاخ سفید در مقابله با کرونا جان خود را از دست داده اند؛ رقمی که در مقابل مجموع یک میلیون و 200 هزار فوتی در سراسر دنیا بسیار قابل ملاحظه است.

حجم نارضایتی ها در درون آمریکا از دولت کنونی به حدی است که باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا هم به تازگی در حمایت از نامزد دموکرات ها برای ریاست جمهوری، از عملکرد دونالد ترامپ در مهار کرونا و اظهارات او درباره پزشکان انتقاد کرد و گفت: ترامپ فقط به خودش فکر می نماید.

اوباما همچنین با انتقاد از اظهارات ترامپ که تعداد مرگ ومیرها را زیاد ندانسته بود، به کوشش رئیس جمهوری آمریکا برای رشد مالی و کاهش بیکاری اشاره نمود و گفت با نادیده دریافت همه گیری، بیکاری کاهش نمی یابد.

این اظهارات به روشنی گویای اثرات نامطلوب شیوع کرونا و مدیریت ناکارآمد ترامپ برای مقابله با این همه گیری در آمریکاست؛ به گونه ای که روزنامه گلوبال تامیز روز گذشته نوشت: دولت دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا از ابتدای امر قضاوت نادرستی درباره این بیماری داشت و سپس به همین دلیل توانایی کافی برای مشاخصه با آن نداشت و اراده ای هم برای این منظور نشان داده نشد و تاکید بر استمرار این فرایند اشتباه و برخوردهای گستاخانه و دروغ گفتن ها ، کوششی برای فریب آمریکایی ها و حرکت واشنگتن در جهت ضد علم بوده است.

گروهی در آمریکا هوادار ماسک و گروهی دیگر مخالف آن هستند. بعضی بر مشاخصه با کرونا با روش های علمی و ماسک زدن تاکید می ورزند و بعضی دیگر وابستگی های حزبی را دنبال می نمایند. این نشان دهنده نبود یک سیاست مدون برای مهار این ویروس است. ولی ظاهرا همه چیز به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر سال 2020 گره خورده است.

همچنین نتایج تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهد که نارضایتی از عملکرد دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در مقابله با کرونا به 60 درصد افزایش یافته است.

ترامپ که نتایج نظرسنجی ها و برآورد ها در خصوص پیروزی رقیبش را دروغی همانند آنچه او می گوید در سال 2016 هم عنوان شد، می داند در حالی چنین ادعایی دارد که به زعم بسیاری، نه تنها به دنیا که مردمانش هم دروغ های بسیاری گفته است. نشریه ال پایس فرانسه به تازگی در مطلبی در انتقاد از دروغ پراکنی های ترامپ نوشته دروغگویی ویژگی شاخص ترامپ است.

روزنامه واشنگتن پست با استناد به داده های بانک اطلاعاتی خود اظهار داشت تا 27 آگوست (ششم شهریور) دونالد ترامپ 22 هزار و 247 دروغ یا ادعای گمراه نماینده گوناگون گفته است؛ از انتساب اظهارات غیر واقعی به دیگران مانند اینکه دبیر کل ناتو تحت تاثیر توانایی عملیاتی او قرار گرفته و پیش از ترامپ، کسی با این اندازه از توانایی را نمی شناسد تا متهم کردن باراک اوباما به جاسوسی از او و ارزیابی مثبت نسبت به عملکرد آمریکا در مقایسه با مدیریت ضعیف اروپا در مقابله با بیماری همه گیر، همه و همه دروغ هایی است که زائیده ذهن شخص ترامپ است.

چندی پیش هم نشریه آمریکایی آتلانتیک (The Atlantic) با متمرکز شدن بر جزییات اظهارات نادرست رئیس جمهوری آمریکا طی مدت همه گیری ویروس کرونا در این کشور نوشت: دروغ های ترامپ درباره همه گیری ویروس کرونا تمامی ندارد. دروغ های مکرر ترامپ در خصوص ویروس کرونا منجر شده آمادگی آمریکایی در مواجهه با این بحران به نوعی با سرگردانی همراه باشد، دروغ های عظیم ترامپ باعث بروز فاجعه بهداشتی و مالی در کشور شده است.

آمریکا در دوران ترامپ، شرایط جدیدی را تجربه کرد که فراموشی آن بهای سنگینی را می طلبد.

حال و در پنجاه و نهمین دور از انتخابات آمریکا ، حضوری که شاید در تاریخ انتخابات این کشور تاریخی گردد ارزیابی ها نشان دهنده نارضایتی های جشمگیر آمریکایی ها از عملکرد نابسامان دونالد ترامپ و کوشش برای جایگزینی او است؛ ایده ای که این بار آمریکا اول به معنای واقعی کلمه را نه به معنای یکجانبه گرایی که بهبود درداخل و خارج از مرزهای آمریکا منشا تغییرات جدی گردد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران چرا مشارکت آمریکایی ها در انتخابات 2020 بی سابقه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چرا مشارکت آمریکایی ها در انتخابات 2020 بی سابقه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید