حضور استارتاپ ها در اقتصاد با استفاده از فناوری سندباکس، فعال می گردد

به گزارش وبلاگ دیجی سافت، نشست تخصصی کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران برگزار گردید؛ موضوع این نشست سندباکس و فرصت های پیش روی صنعت بلاکچین؛ بایدها و نبایدها بود.

حضور استارتاپ ها در اقتصاد با استفاده از فناوری سندباکس، فعال می گردد

در ابتدای نشست محمدرضا طلایی از اهمیت صنعت بلاک چین در ایران گفت و اینکه داده ها باید در فضای امن تبادل گردد؛ برای همین وزارت اقتصاد و دارایی در هفته های گذشته از پروژه سندباکس رونمایی نموده که به امنیت سیستم یاری می نماید و موضوع آنالیز این نشست است. او تاکید نمود: امیدواریم حاصل این جلسه به این ختم گردد که فعالان مالی با تکنولوژی صنعت بلاک چین که به توسعه کسب وکارها یاری نمایند، بیشتر آشنا شوند.

بعد از آن بهشتی سرشت، عضو هیات مدیره و معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران درباره نقش فناوری بلاکچین در بازار سرمایه و آینده بازار سرمایه گفت: کلیه بازارها با چالش هایی روبرو می شوند، ابزارهای نوین و تراکنش ها وقتی بیشتر می گردد، این چالش ها عمیق تر و جدی تر می گردد. مثلاً ما در سال قبل با چالش هایی روبرو شدیم و از قبل همین چالش ها هزینه گزافی به خیلی از کشورها تحمیل می گردد.

او گفت: اگر این سیستم ها دچار اختلال شوند، ریسک به بازار تحمیل می گردد.

بهشتی سرشت ادامه داد: عدم کارایی سیستم یکی از مسائلی است که باید موردتوجه قرار گیرد؛ سرعت انتشار اطلاعات، شفافیت، نظارت بر معامله و دخالت های انجام شده در کارایی و عدم کارایی بازارها تأثیر دارد. موضوع بعدی کار بدون توقف بازار سرمایه است که با فناوری های نوین و لاک چین این انتظار از بازار سرمایه وجود دارد. در تمامی کشورها ساعت معاملاتی محدود است، که به بحث کارایی بازار یاری می نماید اما با تکنولوژی فعلی چالش کار بدون توقف مسائلی به وجود می آورد که باید برای حلان فکر گردد.

او توضیح داد: بلاک چین با شفافیت همراه است و هر کس می تواند از صحت وسقم آن اطمینان یابد. فرصت مقررات گذاری و تنظیم گری هوشمندی لزوم این فناوری است. حذف نهادهای واسطه، از اثرات این صنعت است.

بهشتی سرشت ادامه داد: اما صنعت بلاک چین کجا می تواند مسائل بازارهای سرمایه را حل نماید؟ فناوری بلاک چین باعث حذف سازمان های اوراق بهادار می گردد. مثلاً چند ماه قبل در کشور NFT راه اندازی شد که می خواهند با آن اصالت کتب خطی و بعضی سند خطی مطرح گردد و بعداً می توانند از این اوراق بهادار استفاده نمایند.

او ادامه داد: اوراق بهادارسازی برای دارایی های معنوی و مشهود اگر مورد استقبال قرار گیرد بستر انتقال سهام که در سازمان های بورس شناخته نشده است، فراهم می گردد. البته الآن دو نوع نگاه به استفاده از فناوری های نوین و بلاک چین در بازار سرمایه وجود دارد. یکی مأموریت حداکثری برای این صنعت است و دیگری کارکردگرایی است. در نگاه حداکثری کمیسیون و سازمان اوراق بهادار دچار چالش می گردد و باید مأموریت خود را بازتعریف کند و نگاه سنتی را اصلاح کند اما نگاه کارکردگرا یعنی به موقع احتیاج از فناوری ها استفاده گردد. اینکه الآن کدام نگاه حاکم است، باید گفت که برای خیلی از کمیسیون اوراق بهادر مصادیق و صورت مسئله معین نیست. .

رویکرد بعضی در سازمان بورس و اوراق بهادر این است که انفعالی رفتار ننمایند و بعضی عکس آن می اندیشند یعنی بنشینند و نظاره کند که فرایند تکنولوژی به چه سمتی می رود تا بعداً تصمیم بگیرند از کدام بخش تکنولوژی استفاده نمایند؛ این رویه کم خطر است.

او تأکید کرد: سازمان اوراق بهادار نمی خواهد نظاره گر تکنولوژی باشد، تکنولوژی می تواند همه چیز را تغییر کند و سازمان بورس باید خود را وفق دهد. استفاده از سندباکس با همین هدف بهره برداری شده است. سندباکس هم برای هم گام بودن است تا شرکت های دانش بنیان و صاحبان ایده هر کجا فکر نمایند این فناوری در خدمت بازار و شفافیت و کارایی باشد از آن استفاده گردد. باید بدون مقررات گذاری پیچیده فضایی فراهم گردد که شرکت ها و صاحبان ایده محصولات خود را در فضای واقعی و قابل کنترل تحت آزمون قرار دهند.

او تأکید کرد: امیدواریم این پدیده سندباکس یاری کند تا همگام با تحولات فناوری پیش برویم و بازار سرمایه و سرمایه گذار بتواند از این فرصت بهره بگیرد.

در اتاق ایران برای توسعه سندباکس کوشش می کنیم

بعد از آن طلایی گفت: ما هم در ما در اتاق ایران و کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات سعی می کنیم همگام با این تکنولوژی پیش برویم؛ در شناساندن رمزارزها و صنعت بلاک چین به فعالان اقتصاد کوشش می کنیم. یکی از راه ها برای هماهنگی فناوری صنعت بلاک چین این است بتوانیم انجمنی تشکیل دهیم که زیر نظر اتاق ایران کار کند.

بعد از آن عبداللهی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصاد و دارایی گفت: زمانی که ما بحث اقتصاد هوشمند را آغاز کردیم سعی کردیم مفهوم سازی صورت گیرد، برای همین کوشش کردیم برنامه راهبردی نوشته گردد و چارچوب آن کار معین گردد.

او اضافه نمود: باید کم کم سراغ تنظیم گیری هوشمند برویم. یکی از المان های همین مساله، سندباکس است. سندباکس ها می توانند برهم زننده قوانین و مقررات باشد.

عبداللهی گفت: استفاده از سندباکس ها در سایر کشورها می تواند درس های خوبی برای ما داشته باشد. انگلستان در سال 2015 با همراهی هند آغاز به مدیریت و راهنمایی سندباکس نموده است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصاد و دارایی اضافه نمود: نباید فراموش کنیم که سندباکس با اجرای پایلوت فرق دارد و در یک محیط کنترل شده با مشتری واقعی کار می نماید و اساسا همه چیز را نمی توان سندباکسی کرد. اما برای مثال سندباکس می تواند یاری بزرگی به ساماندهی رمزارزها کند. امروز می بینیم که هر کس از منظر خودش وارد موضوع رمز ارزها می گردد؛ بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، مراجع تقلید و ... سندباکس برای همین توصیه می گردد تا همین دغدغه ها و چالش ها را حل و فصل کند و به انتها برسد.

برخورد حاکمیت با فناوری های نوین

عبداللهی در ادامه به تحلیل برخورد حاکمیت با موضوعات تازه روز، پرداخت و تشریح کرد: حاکمیت و قدرت در بیشتر کشورها، الگوریتم معینی برای روبروه با فناوری های نو دارد. در مرحله اول عموما آن را رد می نماید و نگران است که به واسطه آن مسائلی در کشور ایجاد گردد. در مرحله دوم معمولا در مقابل پذیرش آن به وسیله خود و جامعه مقاومت می نماید. در گام سوم و در نهایت اما حاکمیت معمولا به تدوین قانون و طراحی ساز و کار برای فناوری تازه آمده می پردازد که البته تجربه نشان داده این قوانین کارآمد نیستند چرا که از مسیری عبور می نمایند که استانداردهای لازم برای آن فناوری را ندارند.

او تاکید نمود: امروز باید بخش خصوصی و حاکمیت با هم بنشینند و ریسک های یک محیط سندباکسی را احصا نمایند. چکش کاری محیط آزمون تنظیم گری باید در دستورکار قرار گیرد تا ایده های نوآمده در فضای تازه سنجیده گردد. هر نهاد باید سندباکس خود را راه بیاندازد و تفکر سندباکسی در مدیران ارشد شکل بگیرد ؛ از بانک مرکزی گرفته تا بازار سرمایه. اگر دولت بانک مرکزی را ملزم به راه اندازی سندباکس نموده بود، امروز شرایط بهتری در حوزه رمز ارزها داشتیم. بعلاوه این فناوری برای آزمون و خطا ایده های مبتنی بر بلاک چین، بسیار محیط خوبی است.

عبداللهی بعلاوه در ادامه به ارائه بعضی آمارها در این حوزه پرداخت و گفت: در حال حاضر، 31سندباکس فعال در جهان وجود دارد. 9 محیط آزمون در حال تصویب است و به 9 کشور جهان پیشنهادهایی در این حوزه داده شده واین کشورها در ریل تغییر قرار گرفته اند.

او با ذکر مثالی درباره لزوم سندباکس ها گفت: چندی پیش استارت آپی در حوزه سوخت رسانی آنلاین راه اندازی شد، پیشرفت کرد و در نهایت به خاطر اینکه اعلام شد سوخت مورد احتیاج آن استاندارد نیست ، فعالیت این کسب و کار متوقف شد. سند باکس می تواند از زیان های این چنینی برای کسب و کارها جلوگیری کند.

عبداللهی بعلاوه شرح داد: آمارهای به روزرسانی شده حکایت از آن دارد که 10درصد از فراوری ناخالص داخلی کشورها، در بلاک چین ذخیره می گردد. بعلاوه چین بنا دارد در سال 2030، 26درصد از فراوری ناخالص داخلی خود (7هزار میلیارد دلار) از سرمایه گذاری در فناوری های این حوزه تامین کند. برزیل، امارات، تایلند و سوییس از کشورهایی هستند که برای تحقق سندباکس گام های جدی برداشته اند.

طلایی رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران در ادامه این نشست گفت: مرکز نوآوری اتاق بازرگانی ایران به همراه مرکزپژوهش ها و کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی و وزارت اقتصاد می توانند کارگروهی را تشکیل دهند و یاری نمایند که در این بستر تازه فراهم شده، حضور استارت آپ ها تقویت گردد.

در ادامه این نشست، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران به تببین مزایای توسعه سندباکس پرداخت و چارچوب کلان آزمون تنظیم گری در بازار سرمایه را تشریح کرد.

او بعلاوه محیط های آزمون بازار سرمایه را آنالیز و مراحل نحوه ثبت و به نتیجه رسیدن درخواست متقاضیان را تشریح نموده و گفت: از همین تریبون از همه صاحبان ایده دعوت به حضور و همکاری می کنم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "حضور استارتاپ ها در اقتصاد با استفاده از فناوری سندباکس، فعال می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور استارتاپ ها در اقتصاد با استفاده از فناوری سندباکس، فعال می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید