آنالیز خواص خارق العاده خیار

به گزارش وبلاگ دیجی سافت، خیار یکی از سیفی جات خوشمزه و خوش خوراک است که از زیبایی پوست و مو تا درمان بسیاری از بیماری ها که در ادامه اینمقاله می خوانید از آن استفاده می گردد.

آنالیز خواص خارق العاده خیار خیار میوه ای خوشمزه، پرطرفدار و پرخاصیت است و با توجه به مواد و ترکیباتی که دارد می تواند در جنبه های مختلف سلامتی و تندرستی به ما یاری کند. مقدار کالری موجود در خیار کم بوده و در عین حال از مواد مغذی بسیار برخودار است، از این رو آن را به خوراکی مفید جهت کاهش وزن و رسیدن به اندام متناسب تبدیل نموده است. 95 درصد این میوه از آب تشکیل شده و بنابراین مصرف آن برای روزهای گرم سال و برطرف عطش و گرمازدگی بسیار مفید است. بعضی از مهم ترین خواص خیار مانند یاری به کاهش وزن، آبرسانی به بدن و برطرف تشنگی، ادرار آور بودن و دفع سموم بدن همگی ناشی از بالا بودن مقدار آب موجود در خیار هستند.

بخش های مورد استفاده خیارخیار گیاهی است علفی، یکساله، دارای ساقه های خوابیده و برگهای بزرگ، بوته خیار پیچک دار با گل های زرد و میوه سبز رنگ و دارای انواع متعددی است.

میوه خیار مصرف خوراکی و تخم، گل، برگ و ریشه آن در طب سنتی برای درمان بیماری ها کاربرد دارد. بعلاوه پوست خیار نیز کاربردهای بسیار داشته از مهم ترین خواص پوست خیار حفظ جوانی، لطافت و شادابی پوست است، متخصصان علم تغذیه معتقدند بسیاری از مواد موثر خیار در پوست آن قرار گرفته است و بهتر است پس از شستن کامل خیار، با پوست خورده گردد.

ارزش غذایی خیارخیار یک خوراکی کم کالری حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد مغذی لازم است. این میوه خوش طعم و مفید منبع بسیار خوبی برای تامین ویتامین هایی نظیر ویتامین ث، ویتامین کا، ویتامین آ و عناصر ضروری مانند مولیبدن، پتاسیم، منگنز، سیلیکات و فولات است. این گیاه عمدتا از آب تشکیل شده از این رو هضم آسانی دارد. بعلاوه خیار مملو از فیبر و اسیدهای چرب امگا3، روی، نیاسین و پروتئین هم هست.

جدول ارزش غذایی و خواص خیار

خواص خیار و فواید درمانیخیار از دیدگاه طب سنتی دارای مزاجی سرد و تر است، بنابراین مصرف آن برای افراد دیابتی و خشکی بدن بسیار مفید است. سایر خواص و فواید درمانی آن عبارتند از:

خیار دارای ماده ای شبیه انسولین بوده و مصرف آن به کاهش قند خون یاری می نماید.

به علت مقدار بالای آب و فیبر موجود در خیار، این میوه خاصیت ملین داشته، برای درمان یبوست و کاهش وزن مفید است.

مصرف خیار برای کاهش عطش و حرارت بدن بسیار مناسب است و به علت خاصیت مدر بودن در کاهش صفرای خون، زردی، یرقان و حرارت کبد مفید است.

خوردن خیار، اثری آرام بخش و خواب آور دارد و تشویش، اضطراب و ناراحتی های عصبی را کاهش می دهد. خواص خیار بر آرامش اعصاب تا جایی است که تحقیقات نشان داده، بوییدن خیـار شدت هیجان، شهوت و تا حدّی لرزش اندام را تخفیف می دهد و برای تسکین سردرد نیز مفید است. در حقیقت وجود مقادیر زیاد ویتامین های گروه ب که به ویتامین های القاء نماینده احساس خوب معروفیت دارند باعث این خاصیت مهم خیار شده اند.

از دیگر خواص خیار که آن را به میوه ای سودمند برای همگان تبدیل نموده، کاهش کلسترول و یا چربی بد خون و تنظیم قند خون است. مصرف خیار در کاهش اسید اوریک خون نیز موثر است.

خیار سرشار از آنتی اکسیدان است. مصرف این آنتی اکسیدان های طبیعی به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرطان یاری نموده و با عفونت ها مقابله می نماید.

افزایش شادابی و طراوت پوست نیز از خواص خیار است. ماسک های تهیه شده با خیار یک آبرسان طبیعی پوست محسوب شده، دارای خاصیت پاکسازی و تمیز نمایندگی پوست است و باعث برطرف چین و چروک، نرمی و لطافت پوست می گردد. استفاده از ماسک خیار برای کاهش تورم اطراف چشم و برطرف تیرگی زیر چشم نیز زیر بسیار مرسوم است.

مصرف موضعی خیار برای درمان سوختگی های خفیف پوست موثر است و باعث بهبود و تسکین درد محل سوختگی می گردد.

مضرات خیار و موارد منع مصرفبا توجه به اینکه خیار دارای طبع سرد و تر است، افراد دارای مزاج سرد بایستی در مصرف آن احتیاط نمایند.

زیاده روی در مصرف خیـار برای اشخاصی که معده و روده حساسی دارند مضر است و باعث خلط و درد پهلو می گردد.

بهتر است خیار را با نمک میل نمود، زیرا نمک دفع آب فراوان موجود در خیار را آسان می نماید و ناراحتی معده را کاهش می دهد. البته افراد دارای فشار خون بالا بایستی از مصرف خیار با نمک اجتناب نمایند.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "آنالیز خواص خارق العاده خیار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز خواص خارق العاده خیار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید