موتور تازه TU5 P ایران خودرو معرفی گردید

به گزارش وبلاگ دیجی سافت، موتور TU5 P همان پیشرانه ای است که زیر کاپوت محصولات نو ایران خودرو یعنی تارا و رانا پلاس قرار خواهد گرفت.به تازگی ایران خودرو این قوای محرکه را معرفی نموده است. باتوجه به مشخصات آن می توان نتیجه گرفت که نسل نو موتور TU5، همان EC5 است و اکنون با تغییر نام به جمع پیشرانه های داخلی سازی شده این خودروساز پیوسته است.

موتور تازه TU5 P ایران خودرو معرفی گردید

موتور TU5 P نسل تازه موتور TU5، ارتقایافته از نظر قدرتی همراه با کاهش مصرف سوخت و منطبق بر آخرین استانداردهای زیست محیطی است. این موتور نسبت به موتور TU5 از بهبود عملکرد 5 تا 7 درصد بیشتر در توان و گشتاور برخوردار می باشد.

در حال حاضر، محصولات تارا با گیربکس دستی، تارا اتوماتیک 6 سرعته و رانا پلاس سقف شیشه ای با گیربکس 6 سرعته دستی مجهز به موتور TU5 P می باشد. به زودی محصولات پژو 207 اتوماتیک 6 سرعته و پژو 207 دستی 6 سرعته نیز به این موتور مجهز می گردد.

با افتتاح خط فراوری تارا تعیین شد که TU5 پلاس همان EC5 است که در کشورمان تغییر نام داده و تغییرات اندکی را تجربه نموده است. حداکثر قدرت 115 اسب بخار و حداکثر گشتاور 150 نیوتن متر از تعیینات این پیشرانه است.

این موتور 1598 سی سی حجم دارد و 4 سیلندر و 16 سوپاپ در آن دیده می گردد. این پیشرانه به سامانه زمان بندی متغییر سوپاپ ها یا همان CVVT مجهز و پمپ روغن متغیر بر روی آن نصب شده است. به گفته مهندسان ایران خودرو، این تغییرات انجام شده بر روی TU5، باعث شده تا سطح دوام این موتور ارتقا پیدا کند؛ از سویی در هنگام استفاده در نسخه های دنده ای خودروهای B و C، مصرف سوخت میانه نزدیک به 7 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر را داشته باشد.

CVVT به معنی زمان بندی مداوم متغیر سوپاپ ها است. این سیستم می تواند در تمام دورهای موتور زمان بندی سوپاپ ها را بدون توجه به موقعیت پیستون در اختیار بگیرد و به این ترتیب سوپاپ ها می توانند به صورت مستقل باز و بسته شوند. سیستم زمان بندی متغیر فرایند ای از تغییر زمان رفت و آمد سوپاپ ها و بیشتر برای بهترشدن راندمان و کارایی، صرفه جویی در سوخت و خروج بهینه دود طراحی شده است.

با اقدامات تعریف شده در پروژه صنعتی سازی موتور TU5 P ، در حال حاضر ماشین کاری سرسیلندر، بلوک سیلندر و مونتاژ هر 2 نوع موتور TU5 و TU5 P با حدود 14 واریانت مختلف در خطوط فراوری فعلی صورت می گیرد.

مزایای موتور TU5 P

  • ارتقای تکنولوژی موتور (اضافه شدن CVVT یا زمان بندی مداوم متغیر سوپاپ ها)
  • کاهش مصرف سوخت
  • کاهش اصطکاک های داخل موتور (پیستون های ضدسایش)
  • ارتقای استاندارد آلایندگی به یورو 5
  • ارتقای عملکردی موتور به لحاظ توان و گشتاور (بهبود شتاب گیری خودرو)

آگهی های خرید و فروش خودرو

***

شما می توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ وبلاگ دیجی سافت بخوانید.

منبع: بلاگ دیوار

به "موتور تازه TU5 P ایران خودرو معرفی گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موتور تازه TU5 P ایران خودرو معرفی گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید