طرز تهیه قروت؛ یکی از غذاهای محلی شهرستان بیرجند

به گزارش وبلاگ دیجی سافت، در هر منطقه ای، غذاهای محلی و سنتی خاصی سرو می شوند که به نوعی، نشانگر فرهنگ و سبک زندگی مردم آن منطقه هستند. بعضی از غذاهای محلی مانند قروت بیرجند بقدری شناخته شده و معروف هستند که بیشتر مردم نامشان را شنیده اند. با ما در مقاله قروت غذای کجاست همراه باشید تا شما را با طرز تهیه قروت و بعلاوه خواص قروت بیرجندی آشنا کنیم.

طرز تهیه قروت؛ یکی از غذاهای محلی شهرستان بیرجند

دستور پخت قروت چگونه است؟

این خوراک دستور پخت آسان و سریعی دارد و دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است. از جمله مواد اولیه براساس طرز تهیه قروت می توانیم به عصاره قروت، فلفل، پیاز یا سیر سرخ شده، نمک و دارچین اشاره کنیم. ابتدا، باید قروت را چند ساعت بگذارید تا حسابی خیس بخورد. بعد از این کار، آن را به همراه گردو بکوبید تا روغن پس دهد. آنگاه برای اینکه مخلوط غلیظ تری داشته باشید، آرام آرام آب را به آن بیفزایید. این مرحله بسیار مهم است، چرا که اگر آب را به صورت یک دفعه به این مخلوط اضافه کنید، ممکن بسیار رقیق گردد.

در مرحله بعدی، برای بدست آوردن عصاره قروت باید مخلوط ای را که تهیه نموده اید، از صافی بگذرانید. پس از اتمام این مراحل، ظرف دیگری را بردارید و سیر یا پیاز را در آن سرخ نمایید. بعد از اینکه کمی سرخ شدند، عصاره ای را که بدست آورده اید، در درون این ظرف بریزید و شعله گاز را کم کنید. نکته بسیار مهمی که در طرز تهیه قروت وجود دارد، این است که نباید بگذارید غذایتان بجوشد و قبل از این مرحله باید آن را از روی حرارت بردارید. معمولا قروت را با نان میل می نمایند و برای تزئین روی آن نیز شما می توانید از دارچین بهره ببرید. بد نیست براساس مقاله قروت غذای کجاست بدانید که گاهی اوقات از قروت به عنوان سس نیز استفاده می گردد.

معرفی قروت

قروت در اثر قرار گرفتن کشک معمولی در شرایط و فرآیندهایی خاص بدست می آید. ابتدا، از ماست کره می گیرند و آنگاه دوغ را از آبی که به جای مانده است، بدست می آورند. سپس، دوغ را به درون یک کیسه مخصوص می ریزند و هدف از این کار، از بین بردن آب اضافی و تهیه ماست چکیده یا لچ است. پس از اینکه ماست چکیده بدست آمد، آن را خشک می نمایند تا به کشک تبدیل گردد. برای بدست آوردن قروت نیز آب رفته از ماست را می جوشانند که معمولا این کار را در ظروف مسی یا چدنی انجام می دهند. براساس مقاله خواص قروت بیرجندی باید بدانید که این موضوع باعث می گردد رنگ آن تغییر کند.

غذای بنفش رنگ بیرجندی ها

قروت را میتوان به صورت جامد و پودر شده استفاده کرد که در هر دو صورت وقتی با آب قاطی می گردد، به رنگ زیبای بنفش در می آید. مصرف عصاره بدست آمده به دو شکل انجام می گردد: در حالت اول آن را می جوشانند و در حالت دوم آن را به صورت سرد مورد استفاده قرار می دهند. قروت یک غذای مقوی بوده که نامش در لیست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است. اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی برای اینکه این غذا را به همگان بشناساند، در سال 1397 سفره بنفش بیرجندی ها را اجرا نمود. 1200 نفر بیرجندی ساکن تهران در این مراسم حضور یافته و این خوراک را سرو کردند. با گذشت زمان اندکی، نام این غذا در منوی بیشتر رستوران ها وارد شد، آشپزها نیز دست به خلاقیت های جالبی زدند و در غذاهای ترکیبی مثل پیتزا قروت از آن بهره بردند.

منبع: همگردی

به "طرز تهیه قروت؛ یکی از غذاهای محلی شهرستان بیرجند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه قروت؛ یکی از غذاهای محلی شهرستان بیرجند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید