سالم ترین ظرف غذاخوری چه ظرفی است؟

به گزارش وبلاگ دیجی سافت، مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی معاونت غذا و دارو خراسان شمالی گفت: ظروف چینی در مقایسه با ظروف بلوری مقاومت حرارتی بالاتری دارند بعلاوه ظروف اوپال که در واقع ماده ای بین شیشه و چینی است در مقابل حرارت مقاوم هستند و می توان از آن ها در ماکروفر استفاده کرد.

سالم ترین ظرف غذاخوری چه ظرفی است؟

به گزارش وبلاگ دیجی سافت، دکتر حسن براتی زاده با اشاره به این که استفاده از ظروف مناسب برای پخت و پز، نگهداری و سرو مواد مواد غذایی، اهمیت ویژه ای به منظور حفظ سلامت و بهداشت در تغذیه دارد، گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) ظروف استیل از برترین تجهیزات برای پخت و پز به تعداد می آیند.

وی ادامه داد: اما توجه به این نکته لازم است که غذاهای اسیدی و پرنمک را نباید برای مدت طولانی در این ظروف نگهداری کرد بعلاوه برای شست و شو هم بهتر است از مواد سفیدکننده و سیم ظرفشویی استفاده نگردد.

دکتر براتی زاده اعلام کرد: به علت نچسب نبودن ظروف استیل بهتر است برای طبغ غذاهای آبدار مانند انواع خورشت ها، سوپ و آش از آن ها استفاده کرد.

وی درخصوص ظروف آلومینیومی یا رویی اظهار کرد: امروزه دیگر ظروف رویی در بازار وجود ندارد و آنچه که با نام ظروف رویی به فروش می رسد، همان ظروف آلومینیومی هستند که به علت آزاد کردن آلومینیوم در غذا و انتقال این یون به بدن انسان، استفاده از آن توصیه نمی گردد.

دکتر براتی زاده گفت: متخصصان بر این باورند که استفاده از ظروف آلومینیومی در درازمدت سبب بروز مشکلاتی مثل کم خونی و آسیب سیستم عصبی بدن و بعلاوه افزایش احتمال بیماری آلزایمر می گردد بنابراین بهتر است از ظروف آلومینیومی برای پخت غذاهایی با زمان پخت کمتر و غذاهایی که اسیدی و یا قلیایی و پر نمک نیستند،استفاده گردد.

وی با بیان این که ظروف بلوری مسئله ای برای سلامتی ایجاد نمی کند و به راحتی آلوده نمی شوند، گفت: تفاوت ظروف بلور با ظروف پیرکس که در برابر حرارت مقاوم هستند در اضافه نمودن ماده ای با نام بوراکس به مواد اولیه آن است که باعث کاهش ضریب انبساط و در نتیجه مقاومت زیاد در برابر حرارت در این ظروف می گردد.

دکتر براتی زاده ادامه داد: این خاصیت باعث می گردد که ظروف پیرکس علاوه بر سرو غذا، در پخت و پز هم مورد استفاده قرار گیرند اما بهتر است در معرض شوک حرارتی قرار نگیرند، یعنی بلافاصله سرد و یا گرم نشوند.

وی ظروف چینی را از سالم ترین ظروف غذاخوری دانست و اضافه نمود: درصورت شستشو و نگهداری مناسب، بطوریکه جلای لعاب آنها از بین نرود زمان طولانی قابل استفاده هستند.

دکتر براتی زاده اسم کرد: ظروف چینی در مقایسه با ظروف بلوری مقاومت حرارتی بالاتری دارند بعلاوه ظروف اوپال که در واقع ماده ای بین شیشه و چینی است در مقابل حرارت مقاوم هستند و می توان از آن ها در ماکروفر استفاده کرد.

وی سپس به ظروف ملامین اشاره و اعلام کرد: ملامین تریمر (ملکول سه تایی) سیانامید است و در هنگام تهیه این ظروف امکان دارد مقداری از مواد اولیه که مونومرهای سمی هستند، در آن ها به جای مانده و به مرور وارد غذا شوند که برای سلامتی مضر می باشد.

دکتر براتی زاده اظهار داشت: استفاده از ملامین های رنگی بعلت انتقال رنگ به غذا و بعلاوه ماده ای که به اسم براق کننده به این ظروف اضافه می گردد، در صورت ایجاد ترک و یا خط و خش در سطوح خارجی این ظروف با وارد شدن به مواد غذایی به سلامت آسیب می زند بنابراین ترجیحا از این ظروف تنها برای مصرف خوراکی های سرد و در پیکنیک ها و مسافرت ها بهره ببرید.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: جام جم آنلاین

به "سالم ترین ظرف غذاخوری چه ظرفی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالم ترین ظرف غذاخوری چه ظرفی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید