زندگی سالم تا 100 سالگی

به گزارش وبلاگ دیجی سافت، براساس تعاریف موجود توانایی حفظ خطر پایین ابتلا به بیماری یا ناتوانی، حفظ عملکرد بالای ذهنی و جسمی و داشتن یک زندگی فعال، به اسم سالمندی سالم بیان شده است. با توجه به بهبود نسبی شرایط زندگی و پیشرفت قابل توجه علوم پزشکی در پیشگیری و درمان بیماری ها، میانگین امید به زندگی در بدو تولد در اغلب کشورهای جهان

زندگی سالم تا 100 سالگی

زندگی سالم تا 100 سالگی

نویسنده:دکتر محمدرضا وفا

براساس تعاریف موجود توانایی حفظ خطر پایین ابتلا به بیماری یا ناتوانی، حفظ عملکرد بالای ذهنی و جسمی و داشتن یک زندگی فعال، به اسم سالمندی سالم بیان شده است. با توجه به بهبود نسبی شرایط زندگی و پیشرفت قابل توجه علوم پزشکی در پیشگیری و درمان بیماری ها، میانگین امید به زندگی در بدو تولد در اغلب کشورهای جهان افزایش قابل توجهی داشته است.

براساس مطالعات اجرا شده مهم ترین عوامل تاثیرگذار در ارتباط با سلامت طولانی مدت، عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی هستند.

مطالعات نشان داده اند که عوامل محیطی مانند چگونگی فرآیند تغذیه در ارتباط با عامل زمان می تواند در دراز مدت بر ژنوتیپ یا الگوی ژنی اثر بگذارند و نهایتا عوارض مختلفی نماینگر گردد و یا زمینه مناسب برای بیان شدن ژن های خاص را فراهم نمایند.

براساس مطالعات مرکز کنترل بیماری ها مهم ترین علل مرگ و میر و ناتوانی در سنین بالای 65 سال به ترتیب، بیماری های قلبی - عروقی، سرطان ها، حمله مغزی، بیماری های مزمن ریوی و پنومونی، دیابت و آلزایمر هستند که تغذیه سالم و فعالیت فیزیکی نقش بسیار مهم در پیشگیری و کنترل اغلب این بیماری ها دارند.

بعلاوه مطالعات متعدد نشان داده اند که تناسب و تعادل رژیم غذایی (برخورداری از الگوی غذایی سالم روزانه) و سلامت فیزیکی (کنترل وزن و ظرفیت فعال قلبی - ریوی) که خود با یک برنامه منظم و مفرح ورزشی امکان پذیر است به شدت بر مقدار وقوع ناتوانی و مرگ در سنین بالای 65 سال اثرگذار است و باعث کاهش قابل توجه در مقدار های مرگ و میر و ابتلاء شده و با افزایش سن تا بالای 80 سالگی این اثرات بسیار چشمگیرتر خواهند شد.

نکته قابل توجه در ارتباط با بروز بالای بیماری های مزمن و غیر واگیر،تغییرات ایجاد شده در الگوی غذایی است، به گونه ای که آمارها نشان می دهند مصرف غذاهای آماده افزایش یافته است. بعلاوه مصرف بالای نمک، شکر، چربی های اشباع، کربوهیدرات های تصفیه شده و بدون فیبر و کاهش مصرف میوه و سبزی های تازه، زندگی ساکن و غیر فعال از مهم ترین دلایل بروز بالای این بیماری ها بوده اند.از طرفی مطالعات نشان داده اند که این الگوی غذایی نامناسب با فراوری بیشتر عوامل اکسید نماینده در بدن (مهم ترین عامل مطرح در اغلب تئوری های سالمندی) همراه است که خود منجر به آسیب و مرگ سلول های بافت های بدن خواهد شد.

به گفته محققین دانشکده پزشکی هاروارد: همچنان که ما مسن تر می شویم اثر عوامل محیطی بر سلامت مان مهم تر و اثر عوامل ژنتیکی بر سلامت کمرنگ تر می گردد. جای تردیدی باقی نمی ماند که شیوه زندگی و نوع الگوی غذایی که ما از آن در طی دوران زندگی پیروی می کنیم به طور قابل توجهی در بروز ژنتیکی بیماری ها و کیفیت زندگی و در نتیجه سلامت نسل بعدی اثر خواهد داشت.

منبع:نشریه جهانی تغذیه - ش100

منبع: راسخون

به "زندگی سالم تا 100 سالگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی سالم تا 100 سالگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید