دولت لیبی: دست بر ماشه به آتش بس ادامه می دهیم

به گزارش وبلاگ دیجی سافت، سخنگوی نیروهای دولت وفاق ملی لیبی تاکید نمود: نیروهای ما برای رسیدن به مرحله ای باثبات تر و ایجاد بستری برای برگزاری انتخابات سراسری و ریاست جمهوری امتیازات زیادی دادند.

دولت لیبی: دست بر ماشه به آتش بس ادامه می دهیم

محمد قنونو، سخنگوی نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی لیبی در گفتگویی ویژه با روزنامه عربی21 درباره توافق فائز السراج، نخست وزیر دولت وفاق ملی با عقیله صالح، رئیس مجلس طبرق در خصوص آتش بس اظهار کرد: این توافق گام اول به سوی گام هایی بزرگتر بوده و کمی دوری از اسلحه به طرح های بین المللی فرصت بلوغ می دهد.

قنونو در اشاره ای ضمنی به خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی اضافه کرد: این توافق کوششی برای رسیدن به سازش هایی با خسارت کمتر است هرچند که ما تجربه های تلخی با متجاوزان داشته ایم.

سخنگوی نیروهای دولت وفاق ملی لیبی گفت: نیروهای مسلح لیبی از اصولی که پیش از این گفتم و تاکید نمودم، دست برنداشته و هرگز دست بر نمی دارند، از همینجا به مردممان اطمینان می دهم هیچ گونه عقب نشینی در خصوص توسعه کنترل دولت بر تمام خاک کشور و محاکمه کسانی که در حق لیبی و مردم آن چه در داخل و چه خارج و یا مزدوران مرتکب جرم شدند، وجود ندارد و ما به کوشش هایمان برای اتحاد مردم لیبی و دور کردن شبح کودتاها، نظامی گری و وابستگی به غیر ادامه خواهیم داد.

او در ادامه تاکید نمود: این اولین باری نیست که نیروهای ما برای رسیدن به مرحله ای باثبات تر جهت ایجاد بستری برای برگزاری انتخابات سراسری و ریاست جمهوری امتیازاتی می دهند، ما پیشتر زمانی که فرد متجاوز در داخل محدوده جغرافیایی طرابلس بود، با آتش بس توافق کردیم.

قنونو اضافه کرد: ما همچنان ثبات و شرایط نظامی و سیاسی خود را حفظ کردیم و حتی قدرتمندتر از گذشته هستیم اما هرگز فرصتی که اهداف و استراتژی ما را بدون کشتار محقق می نماید، از دست نخواهیم داد، بر این اساس ما به راستا مسالمت آمیز خود در حالی که دستانمان بر روی ماشه است، ادامه خواهیم داد و همزمان در برطرف مسائل روزانه مردم ناشی از جنگ ها و توطئه بین المللی و منطقه ای اتلاف وقت و کوتاهی نخواهیم کرد.

سخنگوی نیروهای دولت وفاق ملی لیبی در خاتمه گفت: به خودمان برای مقابله با بحران ها از جمله شیوع کرونا، کاهش سطح خدمات دهی و افزایش قیمت ها ناشی از توقف صادرات نفت فرصت خواهیم داد.

از سوی دیگر، نایف فلاح مبارک الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با انتشار بیانیه ای در سایت این شورا، ضمن استقبال از بیانیه های شورای ریاستی لیبی و مجلس طبرق برای آتش بس و توقف تمامی عملیات های نظامی در لیبی، از تمامی طرف های لیبیایی خواست به این اقدام سازنده پایبند باشند و فورا وارد گفتگوی سیاسی شده و با میانجی گری سازمان ملل برای رسیدن به راهکاری پایدار و جامع جهت توقف کشتارها و درگیری ها در لیبی و برقراری امنیت و ثبات برای مردم آن کوشش نمایند.

شورای عالی دولت لیبی نیز پس از توافق دولت وفاق ملی و مجلس طبرق برای آتش بس، در بیانیه ای ضمن تاکید بر لزوم خاتمه شورش ها در لیبی با آتش بس فوری و ایجاد شرایطی که دولت مشروع بتواند کنترل خود را در تمامی نقاظ لیبی گسترش دهد، از نقش کشورهایی که در مقابله با حمله حفتر یاری کردند و در راس آنها ترکیه و قطر تقدیر کرد.

این شورا در ادامه ضمن مخالفت با هرگونه گفتگویی با حفتر، بازگشایی فوری تاسیسات نفتی و محاکمه کسانی که موجب تعطیلی آنها شدند ونیز احترام تمامی طرف ها به قطعنامه های شورای امنیت در لیبی را خواهان شد.

همچنین شورای یاد شده در خاتمه از مصر خواست در راستای منافع دو کشور، همکاری های واقع بینانه تری با دولت مشروع داشته باشد.

احیای فرایند سیاسی

اتحادیه اروپا نیز ازسرگیری فرایند سیاسی در لیبی را پس از آتش بس خواهان شد.

در این راستا جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجه این اتحادیه در بیانیه ای تاکید نمود: اعلام آتش بس در لیبی و ازسرگیری فرایند سیاسی امید جدیدی را در خصوص دستیابی به راهکاری مسالمت آمیز ایجاد می نماید.

بورل اظهار کرد: این توافق یک پیشرفت سازنده اولیه است که نشان می دهد مسؤولان لیبیایی قصد دارند از بن بست فعلی خارج شده و امید جدیدی را برای رسیدن به توافقی بر سر یک راهکار سیاسی مسالمت آمیز برای بحران لیبی و مقابله با هر گونه دخالت خارجی در کشور ایجاد نمایند.

مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه به دنبال اعلام آتش بس باید اقدامات محسوسی همانند ازسرگیری کامل تولیدات در کشور، اجرای اصلاحات اقتصادی جهت توافق درباره سازوکاری عادلانه و شفاف جهت توزیع درآمدهای نفتی و بهبود مدیریت موسسه های اقتصادی و اقتصادی لیبی انجام شوند، خواهان آن شد که توافق یاد شده با یک آتش بس دائمی اجرا گردد.

او اضافه کرد: بر پایبندی خودمان را با کوشش های مردم لیبی برای ایجاد کشوری برخوردار از حاکمیت، متحد، باثبات و شکوفا تاکید می کنیم. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "دولت لیبی: دست بر ماشه به آتش بس ادامه می دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت لیبی: دست بر ماشه به آتش بس ادامه می دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید