هنگامی که عادات تازه فرم می گیرند، چه اتفاقی در مغز رخ می دهد؟

به گزارش وبلاگ دیجی سافت، کارهای زیای است که ما هر روز بدون فکر کردن آنها را انجام می دهیم. مسواک زدن، خشک کردن موها بعد از حمام، باز کردن قفل گوشی و … همه قسمتی از کارها و عادات روتین است. اما هنگامی که ما یک عادت نو را یاد می گیریم چه اتفاقی در مغزمان می افتد؟

هنگامی که عادات تازه فرم می گیرند، چه اتفاقی در مغز رخ می دهد؟

چه کارهایی را یاد گرفتید بدون فکر کردن انجام دهید؟ ممکن است قفل کردن در بعد از بیرون رفتن از خانه باشد و این کار آنقدر در مغز شما شکل گرفته و به نحری عادت شده که ممکن است اصلا این کار را به یاد نیاورید و پیش خود بگویید: آیا در خانه را قفل کردم؟

یا ممکن است رانندگی تا محل کار باشد. آیا تابحال این تجربه را داشته اید که بدون اینکه خودتان متوجه شوید به مقصدتان رسیده اید و کاملا به یاد نیاورید که چگونه به اینجا رسیدید؟ اینها همه بخاطر قسمتی از مغز است که به آن مٌد اتوماتیک قابل اعتماد مغز گفته می گردد.

عادات ما، زندگیمان را به جلو پیش می برد. ممکن است گاهی اوقات بخواهیم عاداتمان را عوض کنیم و چیزی نو را تجربه کنیم.

اما عادات، از ابزار مفید هستند، هنگامی که یک کار را برای مدت طولانی و چند مرتبه انجام دهیم، بعد از مدتی در انجام آن کار خبره می شویم. شاید برای همین است که ارسطو می گوید: تعالی انسان به عمل او ربط ندارد بلکه به عادات او ربط دارد.

پس، شکل گیری عادات در مغز چگونه است؟ شبکه های عصبی ما چگونه رفتار می نمایند هنگامی که چیزی را یاد می گیریم و به وسیله تکرار آن را به یک رفتار و عادت تحکیم می کنیم؟

رزرو سیگنال های عصبی

اگرچه یک اقدام از روی عادت به نظر ساده و بی دردسر است، اما عموما شامل یک رشته حرکات ضروری کوچک می گردد مانند باز کردن خودرو، وارد شدن به آن، تنظیم آینه، بستن کمربند ایمنی و ادامه.

این، مجموعه پیچیده از اقداماتی است که در یک حرکت و عادت روتین و بطور ناخودآگاه انجام می دهیم. حال می خواهیم بدانیم که این مجموعه رفتارها چگونه و در کجا فرم می گیرند و تثبیت می شوند؟

دانشمندان متوجه شدند که منطقه ای از مغز به نام استریاتوم که قبلا با تصمیم گیری در ارتباط بوده، بعلاوه نقش مهمی در کسب عادات ما دارد.

آنها با آزمایش بر روی موش ها متوجه شدند، هنگامی که موش ها یک مجموعه ای از رفتار ها را به صورت عادت یاد گرفتند(رفتن در یک مارپیچ برای برداشت غذا)، الگوهای سیگنال های انتقال یافته بین نورون ها در استریاتوم آنها تغییر کرد.

در ابتدای فرآیند یادگیری، نورون های موش ها یک رشته سیگنال مداوم را منتشر کردند. اما زمانی که عمل موش ها آغاز به تحکیم به طور عادت شد، نورون ها، سیگنال های متمایز را فقط در اول و خاتمه کار صورت گرفته، خارج کردند و سیگنال های نو جایگزین آن شد.

هنگامی که یک الگوی سیگنالی ریشه می گیرد، یک عادت در مغز شکل گرفته و شکستن آن بسیار سخت است.

منبع: فوت و فن / medicalnewstoday.com

به "هنگامی که عادات تازه فرم می گیرند، چه اتفاقی در مغز رخ می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنگامی که عادات تازه فرم می گیرند، چه اتفاقی در مغز رخ می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید