ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان

به گزارش وبلاگ دیجی سافت، نجوم از مجذوب کننده ترین دانش هاست، نه برای امروز که بسیاری از حقایق درباره شرایط آسمان و کهکشان ها و پدیده های شگفت آن آشکار شده؛

ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان

بلکه از اولین روزی که بشر عاقل روی زمین پدید آمده و سر به آسمان بلند نموده و عظمت شگفتی آور آن را مشاهده نموده، این جذابیت وجود داشته است. نفوذ این دانش در اعماق فکر و فکر انسان سبب شده است تا نجوم به بخشی از معارف محل تأمل وی درآمده و آنچه از آسمان، به چشم می بیند و تحلیل هایی عقلی را که روی آنها دارد به صورت دانش درآورد.

این دانش، همچون بسیاری از دانش های قدیم دیگر، طی قرون، با بسیاری از توهمات و تخیالت ترکیب شده و تبدیل به شبه دانش بزرگی به نام نجوم و تنجیم شده است. هزاران سال، علم نجوم همراه این تخیالت علم گونه که بر فکر و اجتماع بشری تأثیرات عمیقی از خود بر جای گذاشته است. تاریخ دانش نجوم و کشفیات آن را فراوان نوشته اند و شاید یکی از روان ترین آنها کتاب خوابگردهاست که زندگی بشر را با دانش نجوم از نخستین روزگاران تا ایام اخیر دنبال نموده است.

من به شخصه، تحت تأثیر این اثر کوستلر بوده و این علاقه، ریشه در عشقم به آسمان از وقتی داشته که مادرم رختخوابم را در هوای باز پهن می کرد و من در میان عشق و ترس از بالای سر، گاه سر از لحاف درمی آوردم، به آسمان می نگریستم، و اندکی بعد از ترس آن را روی صورتم می کشیدم.

این که تغییر دانش نجوم در قرن پانزدهم و شانزدهم و بعد از آن چگونه صورت گرفت، و هم داستان تحول انقلابی که در قرن حاضر در نجوم پدید آمد چه میزان است، موضوعی است که بسیاری از کتاب ها و مجلات به آن پرداخته اند.

در ایران مجله نجوم به صورتی عالمانه، این دانش را هم از بعد تاریخی و هم تحقیقات و پیشرفت های روز به خواستاران ایرانی تقدیم نموده است. بنده، قدیمتر با این مجله در حد نگاه عمومی مثل هر ایرانی علاقه مند به این حوزه دانشی می نگریستم؛ اما برای سالها و مع الاسف به خاطر گرفتاری کمتر آن را دیدم. این بار که شماره های متنوع آن را مرور کردم، اهمیت نشر این مجله را هم در چارچوب نشر علم میان مردم در جهت تقویت نگاه آنها و هم برای اهداف دیگر ـ که اشاره خواهم کرد ـ دریافتم.

داستان این است که به نظرم، بخش بزرگی از اشتباهات جاری مردم ریشه در باورهای نادرست به آسمان دارد. اساس آن هم به علت وجود شبه دانشی در میان بشر است که هزاران سال افراد بی مسئولیت از نظر علمی، آنها را برای مردم بیان نموده و زندگی آنان را بر اساس آن ساخته اند. در واقع، دو مطلب در این جا، یعنی نجوم به طور خاص هست: اول دانش غلط نجومی در حد گسترده؛ دوم، تأثیرگذاری عمیق این دانش غلط روی زندگی عادی مردم.

اگر قرار باشد در جامعه بشری، اصلاحی صورت گیرد، باید توجه داشت که بخش مهمی از خرابی ها و کج روی ها و طبعا عقب افتادگی ها، مربوط به همان دانش غلط است که نه فقط در نجوم بلکه در بسیاری از امور دیگر هم هست. برای مثال در پزشکی هم همین طور است. انواع و اقسام لاطاعلات غلط علمی مسائل زیادی برای بشر پدید آورده است. بعضی از این باورهای نادرست، جنبه کلامی دارد؛ برای نمونه، در همین نجوم و پزشکی، چنین است که باور خاصی مثل این که ما احتیاج به پزشک نداریم و هر کسی که درد را داده درمان را هم داده، تسلیم می شویم. یا در نجوم، به نام روایت، مطالب بی پایه ای درباره سعد و نحس ایام گفته می گردد که بسیاری از علمای دین هم آنها را معتبر نمی دانند؛ اما اینها وجود دارد و قرن ها به صورت کتابچه های دستورالعمل زندگی در اختیار مردم بوده است. و اما بخشی دیگر از لاطاعلات، مربوط به موضوعات داخلی خود این دانش هاست.

این امر که ستارگان در زندگی بشر تأثیر دارند و باعث می شوند تا سلسله ای به قدرت برسد یا از قدرت بیافتند، یا این که می گردد سرنوشت آدمیان را از روی زایچه آنها به دست آورد. در این باره، ده ها هزار صفحه مطلب در کتاب های نجومی قدیم در میان مسلمانان و غیرمسلمانان وجود دارد که مرتب تکثیر و توزیع آن هم به نام علم می شده است. بدین ترتیب می بینیم که شبه علم، چگونه میتواند یک فکریت غیرعلمی برای ما درست نموده و بعد هم با توجه به باور عمیقی که به آنها هست و نقش عمیق این دانش ها در زندگی بشر، مسائل فراوانی برای ما ایجاد کند.

به نظرم، اگر داستان تأثیرگذاری غلط شبه دانش نجوم و ویرانگری هایی که از جنگ و غیره از خود بر جای گذاشته مرور کنیم، چندین جلد کتاب خواهد شد. اصلاح این افکار، احتیاجمند اراده نیرومندی است که بتواند معارف نادرست و غلط را از فکر مردم بیرون کند و این جز با ترویج علم در میان مردم آن هم طی قرون به طوری که بتواند در فکر سخت جامعه تأثیر کند، نخواهد بود. بسیاری از دانش ها ممکن است تأثیر مردمی نداشته باشند، اما نجوم از بخش هایی است که آگاهی بخشی عمومی در آن، تأثیر شگرف دارد.

متاسفانه به علت بی توجهی به این بعد قضیه، گاه، بعد از صدها سال که از کشفیات مهم علمی در این حوزه یا پزشکی گذشته، احساس می کنیم همچنان معلومات غلط، اذهان مردم را اسیر خود نموده و اجازه تحرک را از آنها گرفته است. بنده بیشتر از این دریچه به نجوم به اسم یک مجله علمی که طبقه علمی میانه جامعه را هم هدف گرفته، نگاه می کنم و از این بابت از دست اندرکاران آن برای این همه کوشش که طی دهه داشته اند، قلبا تشکر می کنم؛ چون این کار را نه صرفا از زاویه تاریخ علم یا ترویج عمومی آن، بلکه نوعی اصلاحگری هم میدانم.

*رئیس کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران

منبع: خبرآنلاین

منبع: خبرگزاری پانا

به "ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید