آشنایی با موزه های نیشابور

به گزارش وبلاگ دیجی سافت، خبرنگاران/خراسان رضوی هر شیء و اثر به نمایش گذاشته شده در موزه یا نمایشگاه، زبان حالی دارد و با بیننده ارتباط برقرار می نماید. با تعمق و تفکر می توان زبان حال این آثار را دریافت و از دیدگاه های مختلف آن را آنالیز کرد.

آشنایی با موزه های نیشابور

یکی از مهم ترین وظایف موزه برقراری ارتباط فرهنگی بازدیدکنندگان با اشیا به نمایش گذاشته شده در موزه است. در واقع باید کوشید تا همان ارتباط را که میان اثر و خالق آن وجود داشته را به نوعی دیگر به بازدیدکنندگان منتقل کرد که این موضوعی دور از دسترس نیست.

نیشابور یکی از مهم ترین و پرآوازه ترین شهرهای تاریخی ادوار گذشته محسوب می گردد که اماکن گردشگری و فرهنگی واقع در این شهر از مجذوب کنندهیت خاصی برخوردار است. بعلاوه موزه های گوناکونی در این شهر فعالیت دارد که گردشگران فراوانی با سلایق مختلف را به خود جذب می نماید. در ادامه به معرفی تعدادی از این موزه ها می پردازیم.

سایت موزه شادیاخ

نیشابور در سال 205 هجری قمری مرکز حکومت طاهریان بود و در همان روزها در شادیاخ عمارتی امیرنشین و منازلی برای سپاهیان بنا شد. از آن پس این منطقه دارالحکومه خراسان و محل اقامت امرا و پادشاهان شد که انتها با حمله مغول از میان رفت.

شادیاخ در جنوب شرقی آرامگاه عطار با وسعت بیش از 200 هزار متر مربع واقع شده و از سال 1378 مورد کاوش های باستان شناسی قرار گرفته است. این مکان یکی از سایت موزه های باستان شناسی در استان خراسان رضوی است که در آن آثار معماری و تعدادی از اسکلت های کشف شده به نمایش در آمده است. شهر کهن نیشابور با وسعت بیش از 4500 هکتار در صدر اسلام دارای محلات متعددی بود که یکی از معروف ترین این محلات شادیاخ بوده است.

موزه باستان شناسی نیشابور

موزه باستان شناسی نیشابور در فضایی به وسعت 700 متر در ضلع شرقی کاروان سرای شاه عباسی واقع در ضلع جنوب غربی میدان خیام نیشابور واقع شده است. این موزه نخستین مرتبه در سال 1374 همزمان با برگزاری کنگره جهانی بزرگ داشت روز ملی عطار نیشابوری با موضوع موزه محلی تأسیس شد. سپس در سال 1379 تجهیز و در سال 1397 بازپیرایی و بازگشایی شد.

در این موزه بیش از 200 قطعه آثار تاریخی متعلق به محوطه های تاریخی نیشابور به نمایش درآمده است. این موزه از بخش های مختلفی از قبیل مسکوکات فلزی از دوره اشکانیان تا دوره ایلخانی، بخش اشیای سفالی از هزاره دوم پیش از میلاد تا دوره صفوی و بخش اشیای شیشه ای و سنگی تشکیل است. یکی از دیدنی های مجذوب کننده این موزه اسکلت مکشوفه از کاوش های باستان شناسی تپه برج نیشابور متعلق به هزاره چهارم پیش از میلاد است.

موزه مردم شناسی نیشابور(مجموعه حسین آقایی)

موزه مردم شناسی نیشابور در سال 1385 در زمینی به وسعت 2500 متر مربع در کیلومتر پنج جاده گردشگری بوژان که یکی از روستاهای مجذوب کننده برای گردشگری شهرستان و استان به شمار می رود، شکل گرفته است. این مجموعه به حسین آقایی تعلق دارد که مالک و بهره بردار موزه بوده و متولد نیشابور است.

در این موزه آثاری چون بافته های سنتی و پوشاک، انواع ظروف، فرش، خودروهای کلاسیک و مجموعه کم نظیری از انواع کرسی ها به نمایش درآمده است. در این مجموعه به منظور رفاه بیشتر بازدیدکنندگان و ماندگاری آن ها به ویژه اینکه در منطقه خوش آب وهوایی واقع شده، اقامتگاه بوم گردی نیز احداث شده است.

موزه آموزش و پرورش نیشابور

موضوع و هدف این موزه نمایش و معرفی فعالیت های آموزشی و تربیتی و آموزش و پرورش شهرستان نیشابور است.

این موزه فعالیت خود را از سال 1394 شروع نموده و در آن کلاس های درسی، عکس و تصاویر مرتبط با حوزه آموزش و پرورش و وسایل کاری دانش آموزان و معلمان در معرض دید عموم قرار گرفته است.

موزه قلب پروفسور حسین صادقی

موزه قلب پروفسور حسین صادقی در تاریخ 16 آبان 1398 و به همت پروفسور صادقی و با همکاری بنیاد علمی و فرهنگی حکیم عمر خیام و شهرداری نیشابور افتتاح شده است.

این موزه با مساحت 500 متر مربع در بخشی از بنای افلاک نمای خیام نیشابوری ایجاد شده و عملکرد قلب در بدن انسان را به صورت دیداری و شنیداری با یاری ماکت، مولاژ و تصاویر نمایش می دهد.

در تصاویر موجود در چند موضوع آناتومی، فیزیولوژی، امراض مادرزادی و اکتسابی و پیوند قلب ارائه شده است. بخش دیگری از موزه به دل شناسی اختصاص دارد و در حقیقت کارکرد ادبی واژه قلبیا دل در شعر فارسی که شامل اشعاری از حکیم فردوسی، حافظ و سعدی است، به شکل زیبایی خوشنویسی شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است.

پروفسور حسین صادقی، پزشک جراح و نام آور ایران، در بهمن ماه سال 1308 در روستای چکنه سرولایت نیشابور متولد شده است. او بورد تخصصی جراحی قلب و ریه را از دانشگاه لوزان دریافت نموده و مدت زیادی نیز عنوان رئیس بخش جراحی قلب و عروق و استاد دانشگاه لوزان را بر عهده داشته است.

بعلاوه در این مدت نوآوری های زیادی در جراحی و پیوند قلب داشته و عمل جراحی 2 رئیس جمهور سوئیس را انجام داده و لوح تقدیر ابن سینا را در سال 1385 دریافت نموده است. از دیگر فعالیت های پروفسور صادقی می توان به ترجمه رباعیات خیام به 2 زبان انگلیسی و فرانسوی اشاره نمود که چاپ و منتشر شده است.

منبع:

پهلوان، مهرآسا؛ 1398؛ کتاب موزه ها و مجموعه داران خراسان رضوی؛ انتشارات درج سخن

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آشنایی با موزه های نیشابور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با موزه های نیشابور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید