بورس یا فرابورس؛ کدام یک بهتر است؟

به گزارش وبلاگ دیجی سافت، بورس با فرابورس، در تعداد بازارها، شفافیت و عملکرد سهام و دامنه نوسان قیمتی در ساعات معاملاتی و ضریب نقدشوندگی و ریسک خرید و فروش سهام و احتمال توقف نماد و میزان زیان انباشته سهام، تفاوت دارد.

بورس یا فرابورس؛ کدام یک بهتر است؟

به گزارش وبلاگ دیجی سافت به نقل از وبلاگ دیجی سافت، نحوه انجام معامله در بازار بورس و فرابورس، برای همه افراد یکسان است. افراد می توانند کد سهامداری خود را از یکی از کارگزاری های 106 گانه در 31 استان کشور دریافت نموده و پس از ثبت اطلاعات هویتی خود در سامانه سجام، این کد را پس از تکمیل فرم هایی با ارائه رونوشت کارت ملی، دریافت کنید.

پس از دریافت کد بورس، ضوابط معاملات آنلاین را در قالب فرمی، مطالعه و امضا نموده تا با ارائه یک نشانی پست الکترونیک معتبر، کد کاربری و رمز عبور و شیوه فعالیت در سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری خود را دریافت کنید.

با داشتن کد کاربری و رمز عبور، قادرید تا هر زمان، وارد پروفایل خود شما و در ساعات معاملاتی (9تا 12:30) نسبت به خرید و فروش سهام در بازار بورس و فرابورس اقدام کنید.

کارگزاران، نماینده و واسطه سازمان بورس با شما هستند و نسبت به خرید و فروش شما، کارمزدی دریافت می نمایند. کارگزاران بورسی و فرابورسی، موظف هستند که قوانین بورس را رعایت نمایند. مثلا اگر شما سهمی را در بازار بورس خریداری کردید و بیش از موجودی ریالی شما، خرید انجام شد، هزینه مربوطه از شما اخذ گردد.

  • بازار بورس بهتر است یا فرابورس؟

انتخاب بین بازار بورس و فرابورس انتخابی مهم است و برای افراد زیادی سوال ایجاد نموده است. شفافیت صورت های اقتصادی و اطلاع رسانی شرکت ها و انسجام گزارشات اقتصادی در شرکت های فعال در بازار بورس و برگزاری دقیق و منظم مجامع در شرکت های بازار اول بورس، بهتر از شرکت های فرابورسی در رده های مختلف است. اما همه این ها دلیل نمی گردد که ما صدها شرکت فعال در بازار فرابورس را نادیده بگیریم.

چرا که همین شرکت های فرابورسی، با تغییر اوضاع و تنظیم بهتر صورت های اقتصادی و افزایش سودآوری، بستر لازم برای ارتقا رتبه و صندلی در بازار سرمایه ایران را بدست می آورند و به بازار اول بورس می فرایند. سهمی که از فرابورس به بازار اول بورس راه پیدا می نماید، قیمت و صندلی سهم و برندینگ شرکت ارتقا یافته و شمار سهامدارانش، افزایش نسبی خواهد یافت.

اما شما برای خرید و فروش سهام در بازار بورس یا فرابورس، باید با توجه به فاکتور سود آینده، چشم اندازی که برای سبد خود در نظر گرفته اید، گروه و صنعتی که روی آن فعال هستید، آنالیز صورت های اقتصادی، تحلیل روانشناسی بازار و آنالیز تابلو هر نماد در بازار بورس و فرابورس، نسبت به انتخاب سهم از یکی از این دو بازار، اقدام و پرتفولیو (سبد سهام) خود را طراحی کنید.

بعضی از شرکت های فرابورسی، با اعمال تغییرات بنیادین، شرایط بازگشت به بازار اول بورس را در آینده نه چندان دور دارند و این شم و اشراف اطلاعاتی شما است که مشخص نماینده انتخاب و شکار این سهام در کف قیمت و دریافت سودهای شیرینی در بلند مدت است.

  • بورس تا کی سودآور خواهد بود؟
منبع: همشهری آنلاین

به "بورس یا فرابورس؛ کدام یک بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورس یا فرابورس؛ کدام یک بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید