کاهش تعرفه واردات، فرصت های شغلی را از بین می برد، آماری از تایر های دولتی نداریم!
به گزارش وبلاگ دیجی سافت، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران با بیان اینکه در حال حاضر آماری درخصوص موجودی انبار تایر در دست نیست، گفت: در صورت کاهش تعرفه واردات تایر، بسیاری از فرصت های شغلی از بین رفته و تولید داخلی آسیب می بیند.
به گزارش گروه اقتصادی وبلاگ دیجی سافت، خرید تایر دولتی به صورت آنلاین پس از تعطیلی سایت های فروش تولیدکنندگان بیش از پیش با مشکل روبرو شده است. البته فروش اینترنتی تولیدکنندگان تایر نیز بی اشکال نبوده و با شرایط عجیب و پیچیده ای همراه بوده است؛ به طوری که تنها دو شرکت تایر سازی در طرح فروش اینترنتی به قیمت مصوب حضور داشته و آن ها نیز فقط 10 الی 15 درصد تولید خود را در این سایت ها در معرض فروش قرار دادند.
بر همین اساس بیشتر مردم از خرید تایر دولتی ناامید شده و تن به نرخ های گران بازار آزاد داده اند؛ البته به گفته سیدمحمدحسین مولاخواهمدیرکل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت از مصرف کنندگان، عرضه اینترنتی و مستقیم کالاها به مصرف کننده به شرط رعایت ضوابط قانونی مسئله ای ندارد و بسته شدن سایت های فروش آنلاین تایر دولتی به دلیل عدم رعایت استاندارد های فروش از جمله رعایت قیمت نهایی برای مصرف کننده و همچنین سوءاستفاده دلالان از این سیستم فروش بوده است.
بنابر اظهارات مولاخواه، در یکی از شهرها، محتکران توانسته اند با جمع آوری کارت های ملی افراد، تعداد بسیار زیادی تایر با نرخ دولتی خریداری کرده و آن ها را با نرخ آزاد در بازار عرضه کنند؛ به همین دلیل تاکید سازمان حمایت بر رعایت تمامی استانداردهای معین شده برای فروش کالاهای اساسی به نرخ دولتی از جمله تایر سواری بوده است.
در همین رابطه به سراغ مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران رفته و با وی در خصوص مسائل فروش اینترنتی تایر دولتی و همچنین مسائل روز بازار تایر گفت و گو کردیم.
تولیدکنندگان زیرساخت های لازم برای فروش اینترنتی را ندارند
تنها در مصاحبه با وبلاگ دیجی سافت با اشاره به مصوبه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر این که فروش اینترنتی تایرها باید با قیمت درب کارخانه و به قیمت عمده فروشی فروخته گردد،گفت: برای فروش تایر به صورت اینترنتی ابتدا می بایست زیرساخت های نرم افزاری آن پیش بینی و سرمایه گذاری گردد، منابع انسانی آن تامین گردد و هزینه های حمل آن برای ارسال به انبارهای مختلف انجام گیرد که با توجه به همه این ها،فروش از این طریق سودی را عاید فروشندگان تایر نخواهد شد و به همین دلیل تولیدکنندگان امکان فراهم کردن تمامی امکانات مدنظر سازمان حمایت را ندارند.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران با بیان این که فروش اینترنتی تایر عدم استقبال سرمایه گذاران را در پی خواهد داشت، اضافه کرد: سامانه توزیع سیستمی تایر مورد استقبال ناوگان سنگین قرار گرفت اما فروشندگان از آن ناراضی بودند. زیرا با انبار کردن تایرها و زمان بر بودن صدور حواله، گردش سرمایه انجام نمی گرفت و عملا سودی عاید سرمایه گذار نمی شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر انجمن صنعت تایر مسئله ای با استفاده از سامانه توزیع سیستمی تایر در حوزه سواری ندارد. اما در صورت استفاده از این سامانه در حوزه سواری، کنندگی های فروش به دلیل کاهش سرعت گردش سرمایه از آن گلایه خواهند کرد و با مخالفت های آنان روبرو خواهیم شد.
سیستم فروش تولیدکنندگان با سامانه جامع تجارت سازگاری ندارد
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران، بستر سامانه جامع تجارت را با سیستم فروش شرکت های تولیدکنندهناسازگار دانست و گفت: این سیستم ها می بایست به طوری طراحی شوند تا گزارش های روزانه ارسالی از واحدهای تولیدی، قابلیت اشتراک گذاری سیستمی و اتوماتیک با سامانه تجارت را داشته باشند.
تنها با اشاره به امکان خطا در ورود اطلاعات در سامانه به صورت دستی، اضافه کرد: در جلسه با متولیان سامانه جامع تجارت، درخواست شد تا اطلاعات از طریق یک سیستم یکپارچه، اتوماتیک و آنلاین انتقال پیدا کند. زیرا انتقال اطلاعات به صورت دستی صحت و شفافیت اطلاعات را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی ادامه داد: با توجه به تنوع تایر در حوزه سواری ثبت اطلاعات آن ها بسیار وقت گیر است و یکی از دلایل عدم ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت همین موضوع می باشد. به نظر می رسدیکپارچه شدن سامانه جامع تجارت با سیستم های فروشندگان تایر کار پیچیده ای نیست و علت عدم انجام آن نیز برای ما نامعین است.
کاهش تعرفه واردات، فرصت های شغلی را از بین می برد
سخنگوی انجمن صنعت تایرایران با تاکید بر توان بالا و ظرفیت بسیار در کشور برای تولید انواع تایر سواری گفت: اگر تعرفه واردات برای کوتاه مدت کاهش بیابد، فرصت های شغلی در اختیار شرکت های خارجی قرار خواهد گرفت. در شرایط فعلی اگر ارز کافی برای واردات وجود دارد بهتر است به جای تخصیص به بازرگانی تایر و از بین بردن فرصت های تولید داخلی در کشور، آن ارز در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد تا مواد اولیه خود را در جهت افزایش تولید تامین کنند.
آماری از تایر های دولتی نداریم!
تنها در خصوص تعداد تایرهایی که با ارز دولتی تامین شده اند گفت: در حال حاضر آماری درخصوص موجودی انبار تایرهایدولتی در دست نیست. در گذشته سازمان حمایت به صورت دوره ای اطلاعاتی را درباره انبارهای عمومی تایر به انجمن ارائه می داد اما در شرایط فعلی اطلاعاتی از تعداد تایرهای دولتی موجود نیست.
وی در انتها با اشاره به سوء استفاده برخی از شرایط بازار و عدم شفایت آن گفت: در سال گذشته در کشور 260 هزار تن تایر تولید و 200هزار تن نیز واردات اجرا شده است. این درحالی است که مصرف سالانه کشور، بیش از 320 هزار تن نیست و 140 هزار تن از تایرهای تولیدی و وارداتی گم شده است. اگر مشکل ثبت اطلاعات توزیع بین انجمن صنعت تایر و وزارت صمت برطرف گردد، دیگر شاهد سرنوشت نا معین تایر ها نخواهیم بود.
منبع: خبرگزاری دانشجو