اگر نمی توانید از آثار تاریخی نگهداری کنید آنها را به میراث فرهنگی تحویل دهید

به گزارش وبلاگ دیجی سافت، ایسنا/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، اگر نمی توانید از آثار تاریخی نگهداری کنید آنها را به میراث فرهنگی تحویل دهید.

اگر نمی توانید از آثار تاریخی نگهداری کنید آنها را به میراث فرهنگی تحویل دهید

امیر کرم زاده اظهار کرد: بناهای تاریخی به علت عمر بالا نیازمند رسیدگی مداوم هستند و هر دستگاهی که نمی تواند به طور مناسب از این بناها مراقبت کند بهتر است آن را به میراث فرهنگی یا به سرمایه گذار بخش خصوصی تحویل دهد.

وی با بیان اینکه دستگاه ها موظفند از محل منابع خود برای بازسازی و نگهداری این بناها هزینه نمایند، ادامه داد: چنانچه دستگاهی نسبت به این مهم کم توجهی کند، دچار ترک فعل می گردد و باید برابر قوانین جوابگو باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان سمنان گفت: این اداره کل در راستای وظایف خود ترک فعل ها را به دادگستری استان گزارش خواهد داد.

وی با بیان اینکه بعضی خانه های تاریخی در معرض آسیب جدی هستند، بیان نمود: بعضی از این بناها در مالکیت بخش خصوصی است و آنها را رها نموده است. مالک بعضی از آنها معین نیست یا بعضی در مالکیت ستاد فرمان اجرایی هستند یا ستاد می تواند مالکیت آنها را به نام خود بزند و فعلاً بازسازی بناها را انجام دهد تا بنا از بین نرود. اگر مالک آنها برگشت می تواند بناها را ارزش گذاری و خسارت را بروز محاسبه و پرداخت کند.

او با بیان اینکه مدرسه سنایی ایوانکی یکی از بناهای ثبت ملی شده استان است که قبلاً از سوی اداره کل میراث فرهنگی بازسازی شده است، اظهار کرد: به علت عدم نگهداری مناسب این بنا دچار آتش سوزی و خسارت شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان سمنان با بیان اینکه بیش از 200 بنا در حال تخریب در اختیار دیگر دستگاه ها یا بخش خصوصی است، گفت: یک بنای تاریخی در بیارجمند در مالکیت اداره دخانیات است که نیازمند بازسازی است. با وجود پیگیری های مداوم میراث فرهنگی هنوز این بنا رها شده به جای مانده است.

وی با بیان اینکه پیگیری های ما در این ارتباط نیز به جایی نرسیده، اظهار کرد: اداره دخانیات استان اعلام نموده که تصمیم گیری در مورد این بنا با دستگاه کشوری آنها است. به هر حال توصیه ما این است که اگر نمی توانند بنا را بازسازی و نگهداری نمایند آن را تحویل میراث فرهنگی استان دهند.

او با بیان اینکه وظیفه بازسازی بنا با مالک است، گفت: بناهای خصوصی متعددی در استان وجود دارد که بعضی از آنها نیازمند بازسازی فوری هستند و مالکان این بناها باید نسبت به بازسازی آن اقدام نمایند یا آنها را تحویل اداره کل میراث فرهنگی استان دهند تا آن را بازسازی کند یا تحویل سرمایه گذار بخش خصوصی دهد.

کرم زاده با اشاره به در پیش بودن سفر دوم هیأت دولت به استان ادامه داد: انتظار می رود در دور دوم سفر نیز مانند دور نخست به بخش میراث فرهنگی توجه ویژه گردد.

وی با بیان اینکه در دیگر استانها 7 تا 10 درصد اعتبارات سفر به سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اختصاص یافت، اضافه نمود: انتظار می رود با توجه به ظرفیت بالای استان در حوزه میراث فرهنگی، این رقم در سمنان به بیش از 10 درصد افزایش یابد. با تخصیص این اعتبارات، طرح های موزه بزرگ سمنان، جاده آب گرم، جابجایی خط ریل تپه حصار دامغان و...به طور جدی تر پیگیری و اجرایی خواهد شد.

منبع: همگردی

به "اگر نمی توانید از آثار تاریخی نگهداری کنید آنها را به میراث فرهنگی تحویل دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر نمی توانید از آثار تاریخی نگهداری کنید آنها را به میراث فرهنگی تحویل دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید