قلعه طرق رود در غبار فراموشی و بی مهری گم شده است

به گزارش وبلاگ دیجی سافت، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشات منتشر گشته، قلعه طرق رود در غبار فراموشی و بی مهری گم شده است.

قلعه طرق رود در غبار فراموشی و بی مهری گم شده است

قدمت قلعه طرق رود استان اصفهان به دوره اشکانیان می رسد؛ یعنی چیزی بیشتر از 2 هزار سال پیش. اما آنچه از کالبد فعلی قلعه هویداست، معماری دوره های اولیه اسلامی را نشان می دهد. سیمای قلعه در جوار دریاچه ای که از قنات و چشمه های کوهستان کرکس تغذیه می کند، پایدار به نظر می رسد و در ورود به قلعه که به هزارتویی حیرت انگیز می ماند؛ اولین سوال این است که چرا چنین قلعه ای در ناحیه مرکزی ایران و استان اصفهان باید تا این اندازه ناآشنا و بی نام و نشان باشد.

بازسازیهای نیمه کاره در جانب شرق قلعه نشان می دهد بازسازیها با بودجه های قطره چکانی نتوانسته ادامه پیدا کند و در حالی که هیچ تابلویی در ورودی قلعه برای معرفی این اثر با وجود گردشگرپذیر بودن طرق رود وجود ندارد، حضور برخی گردشگران برای بازدید این اثر تاریخی که بازسازی و حفاظت چندانی ندارد، به نوعی تهدید محسوب می شود؛ چرا که هر لحظه ممکن است سقف بخشهایی از اتاقهایی که شمار آنها به بیش از چهارصد باب می رسد، ریزش کند؛ اتفاقی که هم جان گردشگران وهم این میراث دو هزار ساله را تهدید می کند.

از سویی بنا به گفته مردم محلی طرق رود، تا همین چهل سال پیش هر طایفه و خانواده ای در قلعه اتاقی داشته که بیشتر برای ذخیره علوفه یا به عنوان انبار استفاده میشده است. در حالی که گفته می شود اتاقهای این قلعه 2 هزار ساله مهر زنان طرق رود هستند اما باید گفت حالا و با تغییر شرایط زیست و گذر زمان و همچنین مرگ صاحبان اصلی و تعدد وراث، قلعه بیشتر از پیش دچار فراموشی و ویرانی شده است.

اما طرق رود کجا قرار گرفته است؟ این شهر از توابع بخش مرکزی شهرستان نطنز است که در دامنه کرکس و در جایی که قله های آن، مهمترین منبع آب شیرین مرکز اصفهان را تامین می کنند، قرار گرفته است. چشمه ها و قنات ها در پایین دست طرق رود، آنچه از شیره جان کرکس می گیرند به یک دریاچه می سپارند؛ دریاچه ای به همین نام یعنی طرق رود که بر بلندای بستر صخره ای مشرف بر آن، یکی از بی نظیرترین قلعه های استان اصفهان و ناحیه مرکزی ایران قرار گفته است.

پیوند این قلعه با معماری و مهندسی جالب و تامل برانگیز با دریاچه طرق رود بی ارتباط نیست و مانند بسیاری از قلعه های ایران که یکی از مشخصه های تامین امنیتشان حفر خندق بوده، این دریاچه نیز دست ساخت انسان بوده و به نوعی دسترسی به قلعه را سخت تر میکرده است.

در همین ارتباط باید گفت که بدیهی به نظر می رسد، بخشی از مصالح ساخت قلعه از بستری که حالا تبدیل به دریاچه و آبگیر شده تامین شده باشد. قلعه اما 30 هزار مترمربع وسعت دارد و صخره ای که بر بلندای آن بنا شده هشت تا 12 متر ارتفاع دارد. بنا به گفته کارشناسان میراث فرهنگی، هر یک از پلاکها یا واحدهای این قلعه که شمار آنها به بیش از 400 می رسد در 2 یا سه طبقه و حتی در برخی موارد تا چهار طبقه از خشت و گل و تیرهای چوبی و دیوار قلعه از سنگ لاشه بنا شده است.

یکسری شواهد باستان شناسی مثل چاه اشکانی که در این قلعه وجود دارد، نشان می دهد که قلعه در زمانهای گذشته با یک کاربری دیگر هم مورد استفاده بوده است؛ اما این بنا که بر یک بستر صخره ای قرار گرفته دارای اتاق هایی با ابعاد تقریبا 3 در3 و کوچک است که قالبا کاربری مسکونی نداشته و بیشتر کاربرد دفاعی داشته است. در واقع زمانی که تهاجمی صورت میگرفته، مردم تنها برای حفظ جان از این قلعه استفاده میکردند.

انباری هم در زیر اتاق ها تعبیه میشده تا آذوقه ها را برای مدتی نگهداری کنند. بنابراین هر واحدی دارای زیرزمین دو طبقه بوده که قسمتی از آن به نام کِنده یا همان آغل گوسفندان، سمت فوقانی آن انبار آذوقه و اتاق فوقانی هم که برای سکونت موقت افراد بوده است.در مجموع اما باید گفت فضای معماری اتاق های قلعه طرق رود دو تا چهار طبقه هستند. این گفته های مجید نوری، کارشناس میراث فرهنگی است که معتقد است قلعه ای با چنین ساختار یکپارچه و منظمی باید با دستور حاکم نشینان محلی به همراه مشارکت مردم ساخته شده باشد.

احیای قلعه طرق رود فقط همت می خواهد

یک کارشناس میراث فرهنگی پیرامون اینکه قلعه طرق رود در غبار فراموشی و بی مهری گم شده است، گفت که مردمی که در ساخت این قلعه مشارکت داشته اند، تنها محدود به روستای طرق رود نبوده اند و از روستاها و بخشهای اطراف این محدوده هم سهم بوده اند. این قلعه بیشتر از 400 اتاق دارد که گرچه اتاق ها کوچک هستند اما با شیوه مهندسی خاصی در چند طبقه ساخته شده اند که به نظر می رسد تحت راهبری یک حاکم محلی کار ساخت آن پیش رفته است.

محمد نوری پدید آمدن دریاچه یا بند آبگیر طرق رود را بطور تقریبی همزمان با ساخت قلعه دانست و گفت: خاک و مصالح قلعه از زمین های اطراف که حالا به شکل دریاچه معروف به بند طرق رود درآمده، تهیه شده است. این دریاچه به نوعی مانع دسترسی مهاجمان به قلعه بوده است. در واقع دریاچه در جوار کوه کرکس با قناتی که از چشمه های این کوهستان سیراب می شوند، پر و به شکل آبگیر درآمده است.

بنا به گفته های این کارشناس میراث فرهنگی، دریاچه پدید آمده که آبش را از قنات ته جوبه و چشمه گرداب میگرفته، هم برای مصرف کشاورزی اهالی طرق رود و هم مانع هجوم مهاجمان به قلعه بوده است؛ دریاچه یا بند طرق رود اما تنها دریاچه این محدوده نبوده و نیست بلکه چشمه دیگری هم با نام چارسامون وجود دارد که بنا به گفته اهالی طرق رود پیشتر به یکدیگر وصل بوده اند اما حالا به دلیل کم آبی از وسعتشان کاسته شده و ارتباطشان قطع شده است.

نوری در ادامه با اشاره به بی نظیر بودن مهندسی و معماری قلعه در نوع خود و همچنین شرایط نیمه مخروبه آن گفت: قلعه در زمان حاضر مالکیت خصوصی دارد و مالکان اصلی هم زنان طرق رود هستند. اما قلعه به دلیل نیمه مخروبه بودن امکان خطر دارد و برای کنترل بیشتر، کلید قلعه در اختیار شهرداری طرق رود است تا بازدید گردشگران با محدودیت انجام شود اما به واقع باید گفت اگر مردم طرق رود همت کنند، میتوان این قلعه را احیا کرد.

این کارشناس میراث فرهنگی در خصوص اهمیت این قلعه 2 هزار ساله ادامه داد: این اثر، قلعه ارزشمندی با کالبد تقریبا سالم است که می تواند به عنوان مرکز مطالعاعات قلعه های استان اصفهان معرفی شود. البته اداره میراث فرهنگی استان اصفهان و شهرستان نطنز به دلیل ساختار معماری این قلعه و کنده های پایین دست اتاقک ها، پیگیر راه اندازی پایگاه پژوهشی در آن هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نطنز گفت که در شرایط فعلی قلعه، قابلیت بازدید وجود ندارد، چرا که بنا بازسازی نشده است و از همین رو هم تابلویی از سوی میراث فرهنگی در خصوص معرفی این اثر در جوار بنا نصب نشده است. همه اینها اما در حالی است که بنا به گفته وی، شهرداری طرق رود درب این قلعه را با برخی تدابیر برای ورود گردشگران باز کرده بود.

حسین یزدانمهر گفت: شهرداری تابلو قلعه تاریخی را در جاده اصلی قرار داده است اما در کل این مکان به دلیل اینکه بازسازی نشده است، قابلیت بازدید ندارد و هر آن امکان دارد بخش هایی از آن ریزش کند. همچنین قسمت هایی از قلعه پر از آوار است و قسمت هایی از آن پرتگاه دارد و ممکن است گردشگر از آن سقوط کند.

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی نطنز، شهرداری طرق رود با توجه به مصوبات ستاد سفر در ایام تعطیلات نوروز، در این قلعه را از ساعت 9 صبح تا 5 عصر برای بازدید گردشگران گشوده است.

قلعه برای سرمایه گذار مجذوب کننده است، گره کار اما تعدد مالکیت است

یزدانمهر با بیان اینکه قلعه پیشتر در 3 یا چهار دوره بازسازی شده، یادآوری کرد: بخش هایی از قلعه در سالهای 86 تا 87 و همچنین در سالهای 94 تا 95 از طریق میراث فرهنگی بازسازی شده است اما به دلیل مساحت زیاد قلعه، اعتبار بسیار هنگفتی برای بازسازی نیاز است که با اعتبارات دولتی نمیتوان در طول 3 یا چهار سال آن را بازسازی کرد؛ بنابراین تنها راه حل واگذاری قلعه به بخش خصوصی است. مشکل اما این است که بخش خصوصی مالکیت می خواهد و مالکیت قلعه طرق رود هم متعلق به 313 نفر که به وراث آنها رسیده و این کار را پیچیده می کند.

به گفته رئیس میراث فرهنگی شهرستان نطنز، این قلعه برای سرمایه گذار داخلی و خارجی مجذوب کننده است اما گره کار بحث مالکیت است: قرار بود شورا و شهرداری طرق رود مالکیت را تجمیع کنند؛ یعنی اینکه مردم قلعه را به شورا واگذار کنند و شورا هم با بخش خصوصی وارد مذاکره شود. این اتفاق تا این لحظه نیفتاده و اگر شورا و شهرداری مالکیت را مشخص می کردند، تا به امروز بازسازی اجرا شده بود.

با همه این تفاسیر اما یزدانمهر یک خبر خوب می دهد و آن اینکه امسال یک میلیارد و دویست میلیون تومان از ستاد سفر رئیس جمهور به قلعه طرق رود اختصاص داده شده تا بخشهایی از آن همین امسال بازسازی شود.

منبع: همگردی

به "قلعه طرق رود در غبار فراموشی و بی مهری گم شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه طرق رود در غبار فراموشی و بی مهری گم شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید