اقدامات و تجربیات کشور در مواجهه با شیوع کرونا

به گزارش وبلاگ دیجی سافت، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در هفتمین نشست استپ از آمادگی کشور برای مقابله با موج دوم کرونا اطلاع داد.

اقدامات و تجربیات کشور در مواجهه با شیوع کرونا

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ دیجی سافت، مصطفی قانعی در دومین روز از هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری که ظهر امروز به صورت مجازی برگزار گردید، گفت: در مواجهه با موج اول کرونا درس های زیادی آموختیم و اکنون می توانیم به وسیله تکیه بر علم و فناوری برای موج دوم آماده شویم.

وی اضافه نمود: اولین مورد این بود که مراجعه مردم به بیمارستان ها برای آزمایش کرونا اشتباه بود، چراکه باعث انتشار بیشتر ویروس می شد. بنابراین ما تصمیم گرفتیم مردم در خانه بمانند و به وسیله تلفن و دیگر امکانات مورد آنالیز قرار بگیرند و درصورت داشتن علائم به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه نمایند و یا یک کادر درمانی به در خانه آنها فرستاده گردد. این سیاست بسیار پیروز عمل کرد و در کاهش ابتلا به کرونا مؤثر بود.

قانعی اعلام کرد: مورد بعدی رسیدن به خودکفایی کامل در کیت های تشخیص کرونا در کشور بود. پنج شرکت برای ساخت این کیت ها انتخاب و با آنها قرارداد منعقد شد و بومی سازی این کیت ها شکل گرفت. همچنین در ساخت ونتیلاتور نیز خوب عمل نموده ایم و روزانه 30 دستگاه در یک شرکت دانش بنیان ساخته می گردد. در زمینه ماسک و سایر تجهیزات نیز در کشور کمبودی نداریم.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله و مدیریت ویروس کرونا مطرح کرد: کمیته علمی ملی مقابله با کرونا دیگر اقدام ایران برای مبارزه با این بیماری بود. این کمیته به صورت هفتگی جلساتی را برگزار می نماید و همه دانشگاه ها و مؤسسات کشور اقدامات و دستورالعمل های آن را دنبال می نمایند. این کمیته با رصد، تحلیل و آنالیز همه پژوهش ها و اخبار علمی مربوط به کرونا در سطح کشور و دنیا، درباره موضوعات مختلف تصمیم گیری می نماید.

وی درباره ساخت دارو و واکسن نیز گفت: در زمینه فراوری واکسن و دارو راستا خوبی در کشور طی شده است. با توجه به کاهش واکسن آنفلوآنزا در دنیا، یک شرکت دانش بنیان برای ساخت واکسن آنفلوآنزای نوترکیب گام برداشته و قرار است تا قبل طی چند ماه آینده آن را وارد بازار کند. در ارتباط با واکسن کرونا نیز دو قرارداد با شرکت ها منعقد شده است.

قانعی اعلام نمود: در جریان موج اول کرونا، بعضی بیمارستان ها به دلیل جلوگیری از گسترش ویروس، بیماران غیر کرونایی را پذیرش نمی کردند. برای مواجهه با موج دوم باید روی این موضوع کار کنیم تا مسئله ای برای دیگر بیماران پیش نیاید.

در این دوره از نشست استپ کارشناسان بیماری های عفونی و اساتید دانشگاه و متخصصان همراه با اساتیدی از کشورهای هند، ترکیه، ژاپن، چین، اندونزی، مالزی، ایران و آذربایجان تجربیات خود در مورد اپیدمی کرونا و راه های مقابله با آن را به اشتراک می گذارند.

4112/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "اقدامات و تجربیات کشور در مواجهه با شیوع کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدامات و تجربیات کشور در مواجهه با شیوع کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید