ناظران در کار داوری دخالت می نمایند، اعتراض هایم به نقض قوانین است

به گزارش وبلاگ دیجی سافت، هفته بیست و هفتم رقابت های لیگ برتر والیبال در حالی روز آدینه به سرانجام رسید که بی اخلاقی ها به اوج خود رسید و شاهد خشونت از سوی کادر فنی و بازیکنان تیم شهرداری ارومیه بودیم. پیش از شروع دور برگشت مسابقات، نبود ویدئو چک دغدغه اصلی تیم های شرکت کننده به شمار می رفت که در نهایت با توجه به حساسیت رقابت ها، کمیته رویدادها و مسابقات تصمیم به استفاده از ویدئو چک گرفت.

ناظران در کار داوری دخالت می نمایند، اعتراض هایم به نقض قوانین است

با وجود رفع این نقیصه نیم فصل اول برای ادامه مسابقات، هفته بیست و هفتم هم نشان داد که ویدئو چک هم تاثیری در کاهش حاشیه ها و درگیری ها نشد و حتی اعتراض های بیشتر منجر به خشونت شد.

* کادرفنی باید بر خود و بازیکنانش تسلط داشته باشد

بهروز عطایی سرمربی تیم والیبال هراز در تبادل نظر با وبلاگ دیجی سافت درباره بروز خشونت و افزایش حواشی در لیگ برتر والیبال گفت: این موضوعات به مدیریت و تسلط کادر فنی بر مجموعه تحت نظارتش مرتبط می شود. بخش دیگر به تسلط کادر فنی بر خودش و بازیکنانش مربوط است تا شاهد کاهش حواشی باشیم. نکته بسیار مهم دیگر، عدم مطلعی بعضی ناظران و مربیان به قوانین والیبال است. چون قوانین را نمی دانند خود را محق می شمارند تا در هر موضوعی دخالت نمایند و همین سبب بروز اتفاقات ناخوشایند در مسابقات می شود. به هر حال همه ما یک خانواده هستیم و این اتفاقات زیبنده والیبال نیست که چنین فضایی بوجود آید. همه باید مسئولیت خود را به خوبی انجام دهند.

* ویدئوچک مشکل نیست

سرمربی تیم والیبال هراز آمل تاکید نمود: مربیان و ناظرین باید نسبت به قوانین مطلع و بر اساس آن تبعیت نمایند. همچنین همه عوامل حاضر در مسابقات از بازیکنان، کادر فنی، ناظرین و … باید آستانه تحمل خود را افزایش دهند و نسبت به وقایع با حداقل واکنش ها برخورد نمایند. در حقیقت مشکل ویدئوچک نیست بلکه مشکل عدم مطلعی از ابزارها می باشد. این موضوع اگر تشدید شود با مشکل روبرو خواهیم شد.

وی گفت: علیرغم حساسیت ها در کسب برد و باخت ها نباید این گونه با مسائل روبرو شویم و در فضای سخت بازی مدل مدیریتی ناظرین بسیار مهم است. متاسفانه ناظرین در کار داوری دخالت می نمایند در صورتی که در تمام جهان ناظر فقط باید بر بازی نظارت داشته باشد و دخالتی در کار داور ندارد.

* متاسفانه ناظر در کار داور دخالت و رای صادر می دهد

عطایی اضافه کرد: متاسفانه ناظرین در بازی دخالت و گاهی رای می دهند. حتی عوامل اجرایی نیز در بازی دخالت می نمایند و سبب بوجود آمدن چنین مشکلاتی می شوند. باید کاری کنیم تا حواشی کاهش یابد. تیم ملی والیبال ایران جزو تیم های برتر جهان است و توانسته سهمیه المپیک را بدست آورد، به همان اندازه که در بعد فنی ارتقا داشته ایم باید از نظر رفتار متعارف نیز در ورزش ارتقا پیدا کنیم.

* بعضی مربیان توانایی کنترل نیمکت خود را ندارند

سرمربی تیم والیبال هراز آمل درباره دخالت بازیکنان و اعتراض به داوری نیز گفت: این موضوع به مدیریت باشگاه ها و عدم کنترل مجموعه برگزار نماینده مسابقات باز می شود. شاید در 6 سال گذشته یک یا دو بازیکن در مسابقات حضور داشتند که مدام در حال اعتراض کردند بودند اما در حال حاضر بازیکن 20 ساله که به عنوان بازیکن نوجوان و جوان به تیم تحمیل شده است و دو سال سابقه حضور در لیگ برتر را دارد مدام در حال اعتراض می باشد. این در والیبال تسری پیدا نموده است و در هر مسابقه ای سبب جنجال می شود که یک بازیکن جوان به بازیکنان با تجربه و مربی تیم مقابل و یا حتی داوری اعتراض می نماید. حتی در بعضی مواقع شاهد بوده ایم پزشک تیم مدام در حال اعتراض می باشد. اینها بحث فرهنگی است. سرمربی و سرپرست تیم باید قدرت کنترل تیم خود را داشته باشد. بعضاً شاهد هستیم بعضی از سرمربیان از عهده کنترل نیمکت خود بر نمی آیند.

* کمیته انضباطی برخورد قاطع و جدی داشته باشد

عطایی ادامه داد: بحث دیگر نحوه برخورد با خاطیان است. پس از گزارش ناظر و داور بازی، کمیته انضباطی باید برخورد قاطعی با خاطیان داشته باشد. جریمه 5 میلیون تومانی برای باشگاهی که میلیاردها تومان در مسابقات هزینه می نماید رقم چندانی نیست. گاهی ضروری است جریمه سنگینی برای یک خاطی اعمال شود تا حساب کار دست دیگران بیاید.

* کدخدا منشی جای برخورد قاطع را گرفته است

سرمربی تیم والیبال هراز آمل تاکید نمود: گاهی رفتار بازدارنده مناسبی صورت نمی گیرد و با کدخدا منشی موضوعات را رفع می نمایند. همین منجر می شود تا ببینیم یک بازیکن در گوش فیلمبردار می زند و یا به داور توهین می نماید. همه این عوامل نشان می دهد از عوامل بازدارنده استفاده نمی کنیم و در نتیجه والیبال آسیب آن را خواهد دید. اگر سختگیرانه برخورد کنیم در آینده منافع بیشتری نصیب والیبال خواهد شد. باید رفتاری انجام دهیم که والیبال در راستا درست قرار گیرد. وجود ویدئوچک در مسابقات خوب است اما روش استفاده از آن را باید به مربیان آموزش داد. بعضی از مربیان و ناظرین اطلاعاتی درباره چگونگی استفاده از ویدئوچک ندارند. با توجه به حساسیت و فشار بالا مرحله پلی آف، قطعاً باید چاره ای برای این موضوع اندیشید چرا که در غیر این صورت دچار چالش جدی خواهیم شد.

* برای فرار از حواشی دیگران را متهم می کردند

عطایی درباره عدم حضور تماشاگران در سالن مسابقات گفت: متاسفانه همواره عادت نموده ایم یکدیگر را قضاوت کنیم. سالهای گذشته شاهد بودیم یک مربی، مربیان تیم های گنبد، ارومیه و یا آمل مربیان را متهم به ایجاد حواشی از سوی تماشاگران می کرد. در واقع برای فرار از حواشی، یکدیگر را متهم می کردند. امروز شاهد هستیم تماشاگری در سالن نیست اما بعضی از مربیان باز هم توان کنترل تیم خود را ندارند. مهمترین کار، اداره تیم توسط مربیان می باشد. اتفاقات اتفاق افتاده زیبنده والیبال کشور نیست.

* اعتراضم به نقض قوانین است

عطایی تاکید نمود: در طول دوران مربیگری ام هیچگاه به داوری اعتراض نداشته ام. همواره اعتراضاتم درباره نقض قوانین بوده است. دارای کارت داوری هستم و به خوبی به قوانین داوری مطلع می باشم. بنابراین هر زمان که نقض قانون صورت گیرد نسبت به آن معترض خواهم بود. داور و ناظر نمی تواند قانون را نقض کند. پای اعتراضاتم نیز ایستاده ام چرا که با نقض قانون مخالفم. بسیار خوب است در ابتدا و یا انتها مسابقات کلاس های داوری برای مربیان برگزار شود تا با قوانین آشنا باشند.

* الکنو گفت درهای تیم ملی روی همه باز است

سرمربی تیم والیبال هراز آمل درباره جلسه برگزار گردیده مربیان لیگ برتر با الکنو سرمربی تیم ملی والیبال، گفت: جلسه خوبی برگزار گردید و در واقع یادآوری اطلاعات گذشته والیبال بود. همان اطلاعات به صورت کلینیک مربیگری برگزار گردید و الکنو بیان کرد درهای تیم ملی به روی همه مربیان ملی باز و شرایط برای حضور در اردوها مهیا است. اطلاعات خوبی رد و بدل شد. هر از گاهی ضروری است مربیان با یکدیگر تبادل اطلاعات داشته باشند.

عطایی در انتها گفت: خواهشم این است با توجه به اینکه همه اعضای یک خانواده هستیم و سال ها در والیبال در کنار یکدیگر بوده ایم در رفتارمان تجدید نظر کنیم. بازیکنان مانند برادران و پسران ما هستند. فضای خانوادگی خوبی داریم که باید حرمت ها در آن حفظ شود. با یاری هم باید والیبال را ارتقا دهیم و این راستا، میسر نمی شود مگر با همدلی یکدیگر.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ناظران در کار داوری دخالت می نمایند، اعتراض هایم به نقض قوانین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناظران در کار داوری دخالت می نمایند، اعتراض هایم به نقض قوانین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید