شاید سال 2024 شاهد یک دنباله دار بسیار درخشان در آسمان باشیم

به گزارش وبلاگ دیجی سافت، اگر خوش شانس باشیم، شاید پدیده نجومی نادری را تجربه کنیم و دنباله دار تازه کشف شده سوچینشان-اطلس، در پاییز سال 1403 (2024 میلادی) میهمان آسمان شب گردد.

شاید سال 2024 شاهد یک دنباله دار بسیار درخشان در آسمان باشیم

به نوشته اسپیس، دنباله دار C/2023 A3 یا سوچینشان-اطلس (Tsuchinshan-ATLAS) 22 فوریه (3 اسفند) به وسیله سامانه آخرین هشدار برخورد سیارک با زمین (Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System یا اطلس (ATLAS) در آفریقای جنوبی کشف شد. یک سیستم هشدار رباتیک زودهنگام که برای شناسایی سیارک های نزدیک به زمین، چند هفته تا چند روز پیش از برخورد آن ها ساخته شده است.

پس از این کشف معین شد که شش هفته پیش از آن رصدخانه کوه بنفش (Purple Mountain Observatory) یا سوچینشان (Tsuchinshan) در شرق نانجینگ چین هم از آن تصویربرداری نموده و در ادامه 22 دسامبر (2 دی) هم رصدخانه تأسیسات گذر (ZTF) پیروز به ثبت آن شده است. تصاویری که یک گیسوی بسیار متراکم و دم کوتاه را نشان می دهد و تأیید می نماید که این جرم، نه یک سیارک، بلکه یک دنباله دار است.

تلسکوپ مدل 1001-1

779,000

تومان

تلسکوپ اکیوتر مدل Maksy 60

6,000,000

تومان

خرید تلسکوپ از وبلاگ دیجی سافت

مشاهده همه

دنباله دار سوچینشان-اطلس هنگام کشف در صورت فلکی مار (Serpens) قرار داشت و جرمی بسیار کم نور با قدر 18 در فاصله 1.09 میلیارد کیلومتری از خورشید بود. اما 27 سپتامبر 2024 (6 مهر 1403) به نزدیک ترین نقطه از خورشید (حضیض مداری) با فاصله 60 میلیون کیلومتر و در حدود مدار عطارد می رسد. تغییری که می تواند قدر آن را 17 مرتبه کاهش دهد.

دو هفته پس از آن نزدیکی زمین خواهد رسید و آنچه در نهایت خواهیم دید، به متغیرهای زیادی مانند مدار دنباله دار، مکان های نسبی آن، زمین و خورشید و البته میزان و ترکیب توده یخی-سنگی هسته آن بستگی دارد.

آینده درخشان یا کم فروغ

در خوشبینانه ترین حالت، دنباله دار سوچینشان-اطلس برترین نمایش خود را 12 تا 19 اکتبر 2024 (21 تا 28 مهر 1403) اجرا می نماید و 1 تا 3 ساعت پس از غروب خورشید، در آسمان غرب و جنوب غربی و با قدر حدود 1 یا 2 دیده می گردد. اگرچه نور ماه احتمالا یک مانع مهم برای تماشای مطلوب آن خواهد بود.

اما احتمال کم فروغ شدن آن هم وجود دارد. چون طبق آخرین محاسبات مداری، این جرم با خروج از مرکز 1.0002280 و مدار سهموی، مستقیما از ابر اورت می آید. ویژگی های دیگر دنباله دارهای ابر اورت که منظومه شمسی را دربر گرفته، نشان می دهد که سطح چنین دنباله داری احتمالا با مواد بسیار فرار، مانند نیتروژن منجمد، کربن مونوکسید و کربن دی اکسید پوشیده شده است. این یخ ها حتی در منطقه ها دور از خورشید، بخار می شوند و موج درخشان کوتاه مدتی ایجاد می نمایند که انتظارات غیرواقعی از درخشندگی دنباله دار را افزایش می دهد.

تلسکوپ کامار مدل CRG 60700

مشاهده کالا

اما خوشبختانه قانون ابر اورت مطلق نیست و استثناهایی هم بوده اند. در بهار 1957 میلادی، دنباله دار آرند-رولاند (Arend-Roland) برای نخستین بار به منظومه شمسی داخلی آمد و تا قدر 1 روشن شد و دمی به طول 30 درجه را به نمایش گذاشت و علاوه بر این، دمی به طول 15 درجه را به سمت خورشید فراوری کرد.

دنباله دار مک نات به همین ترتیب در ژانویه 2007 یک دم تماشایی را به نمایش گذاشت و به قدری درخشان شد که برای مدت کوتاهی در روز هم قابل مشاهده بود. بنابراین شاید هنوز امیدی برای درخشان شدن دنباله دار سوچینشان-اطلس باشد.

اواخر جولای 2024: دیوار

هم اکنون ستاره شناسان تنها می توانند آرام پیشرفت دنباله دار را زیر نظر بگیرند. اما برای معین قطعی سرنوشت دنباله دار، باید منتظر لحظه برخورد به دیوار باشیم. یعنی پس از عبور از مدار مریخ، که بعضی دنباله دارهای برآمده از ابر اورت با رسیدن به آن درخشندگی شان کم شده است.

اما سوچینشان-اطلس تا اواخر جولای سال 2024 (اوایل مرداد 1403) به این نقطه حساس در مدارش نمی رسد. در آن موقع طبق فرمول ها و مدل های فعلی، به قدر 8 خواهد رسید و به راحتی با دوربین های دوچشمی خوب و تلسکوپ های کوچک قابل مشاهده است.

اگر پس از آن موقع هم به درخشان شدن ادامه دهد، احتمال زیادی وجود دارد که یک چشم انداز چشم نواز را در آسمان شب خلق کند. اما اگر روند درخشان آن به طور ناگهانی کند یا متوقف گردد، این نمایش اجرا نخواهد شد. بنابراین باید تا آن موقع منتظر بمانیم.

اگر می خواهید در سال 2024 قطعا امکان رصد دنباله دار سوچینشان-اطلس را داشته باشید و تا آن موقع چشم خود را به رصد آسمان شب عادت دهید، می توانید راهنمای ما را برای خرید تلسکوپ و برترین دوربین های دوچشمی نجومی مطالعه کنید تا بتوانید یک ابزار نجومی مناسب تهیه کنید. بعلاوه اگر در پی گرفتن عکس از آسمان شب هستید، به راهنمای عکاسی نجومی نگاه کنید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "شاید سال 2024 شاهد یک دنباله دار بسیار درخشان در آسمان باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاید سال 2024 شاهد یک دنباله دار بسیار درخشان در آسمان باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید