رقابت هوش مصنوعی گوگل Bard با Chat، GPT

به گزارش وبلاگ دیجی سافت، گوگل یک سیستم هوش مصنوعی آزمایشی تازه به نام بارد (Bard) را معرفی کرد.

رقابت هوش مصنوعی گوگل Bard با Chat، GPT

به نظر می رسد هدف این ابزار رقابت با چت جی پی تی، سیستم چت هوش مصنوعی، باشد که در هفته های اخیر پرطرفدار شده است. گوگل بارها با این سوال روبرو شده که چرا در انتشار چنین ابزارهایی از دیگران عقب مانده است که ادعا نموده این کار را تا حدی به علت خطرات احتمالی آن ها انجام نداده است.

با این حال اکنون از چیزی که آن را خدمات آزمایشی گفت وگوی هوش مصنوعی می نامد، رونمایی نموده؛ اما هنوز آن را منتشر ننموده است و این سیستم را فعلا خصوصی نگه می دارد.

گوگل گفت که دو سال روی این سیستم و پایه های آن کار می کرد. امروز اعلام نمود که با ارائه این سیستم به آزمایش کنندگان معتمد، پیش از آنکه در هفته های آینده به شکل گسترده در دسترس عموم قرار بگیرد، گامی دیگر رو به جلو برداشته است.

این شرکت به چت جی پی تی اوپن ای آی (Open AI´s ChatGPT) یا اینکه به چه نحوی می تواند سیستم خودش را با آن سیستم پرکاربرد و بسیار محبوب قیاس کند، اشاره ای نکرد. به جای آن، روی کاری که گفته بود ابزار تازه قادر به اجرای آن است، تاکید نمود.

این شرکت گفت: بارد در پی ترکیب وسعت دانش جهان با قدرت، هوش و خلاقیت الگوهای بزرگ زبان ما است. برای ارائه پاسخ های تازه و ممتاز از اطلاعات وب استفاده می نماید.

به گفته سوندرا پیچای، مدیر اجرایی گوگل، بارد تنها یکی از چندین ابزاری است که این شرکت روی آن کار نموده است. او در بخشی از یک پست وبلاگی، درباره این پیشرفت تازه نوشت که ظاهرا این کار با هدف پاسخگویی به منتقدانی انجام شد که می گفتند این شرکت در زمینه هوش مصنوعی عقب مانده است تا نشان دهند گوگل در چیزی که سفر هوش مصنوعی خود می خواند، گام های بلندی برداشته است.

پیچای درصدد بود نشان دهد کار گوگل به فراوری بسیاری از این ابزارهای هوش مصنوعی پرطرفدار نیز یاری نموده است؛ حتی اگر فراوری خود این شرکت نبوده باشند. او گفت: اساس بسیاری از برنامه های مولد هوش مصنوعی که امروزه آن ها را مشاهده می کنید، بخش پژوهش و مهندسی گوگل است.

پیچای گفت که طیف وسیعی از ویژگی های هوش مصنوعی به ابزارهای جست وجوی گوگل می پیوندند. نخستین مورد از میان آن ها سیستمی تازه است که جست وجو برای درک بهتر سوال های پیچیده و ارائه اطلاعات دقیق و دیدگاه های متعدد را امکان پذیر می نماید.

مدتی است که مردم از گوگل سوال های واقعی می پرسند، مثل اینکه پیانو چند کلید دارد. پیچای گفت اما این سیستم تازه امکان پاسخگویی به سوال های کلی تر را فراهم می نماید؛ مانند اینکه یادگیری پیانو آسان تر است یا گیتار و یادگیری هرکدام چقدر تمرین احتیاج دارد.

اما او بر این نکته نیز تاکید نمود که این شرکت میخواهد در نحوه ارائه این ابزارهای تازه مسئولیت پذیر باشد. گوگل و سایر شرکت ها بارها گفته اند که کار هوش مصنوعی شان را هنوز در دسترس عموم قرار نداده اند؛ به این علت که می خواهند جلو خطرهایی را که احتمالا با عرضه زودهنگام آن به وجود می آید، بگیرند.

مدیر اجرایی گوگل در این پست نوشت: مهم است که تجربیات نهفته در این الگوها را با جسارت و مسئولانه به مردم جهان معرفی کنیم. به همین علت است که خود را متعهد می دانیم هوش مصنوعی را مسئولانه توسعه بدهیم. در سال 2018 گوگل یکی از نخستین شرکت هایی بود که مجموعه ای از اصول هوش مصنوعی را منتشر کرد. ما همچنان آموزش و منابع را در اختیار پژوهشگرانمان قرار می دهیم و با دولت ها و سازمان های خارجی برای توسعه استانداردها و برترین شیوه ها مشارکت می کنیم و به همکاری با جوامع و کارشناسان ادامه می دهیم تا هوش مصنوعی را ایمن و سودمند کنیم.

استفاده از هوش مصنوعی چه برای ایجاد تغییر اساسی محصولات خودمان باشد و چه برای اینکه این ابزار قدرتمند در دسترس عموم قرار بگیرد، ما همچنان در نوآوری جسور و در رویکردمان به آن مسئولیت پذیریم. این تازه اول راه است در هفته ها و ماه های آینده، درباره تمام این عرصه ها بیشتر خواهید شنید.

منبع: فوت و فن / independentpersian.com

به "رقابت هوش مصنوعی گوگل Bard با Chat، GPT" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت هوش مصنوعی گوگل Bard با Chat، GPT"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید