تالاب عروس، زیباترین تالاب شمال غرب ایران

به گزارش وبلاگ دیجی سافت، در این تالاب زیباترین و عجیب ترین گونه های جانوری مهاجر از سیبری را خواهید دید.

تالاب عروس، زیباترین تالاب شمال غرب ایران

تالاب بین المللی قره قشلاق در شمال غرب ایران، با تنوع گونه های گیاهی و جانوری خاص خود به عروس تالاب های ایران معروفیت دارد. مجله گردشگری دلتا در این مقاله به معرفی یکی از زیباترین تالاب های ایران پرداخته است، با ما همراه باشید.

عناوین مطلب

  • تالاب بین المللی قره قشلاق کجاست؟
  • پوشش گیاهی و جانوری
  • چه موقع از سال به تالاب عروس سفر کنیم؟
    • بعلاوه بخوانید:

تالاب بین المللی قره قشلاق کجاست؟

در استان آذربایجان شرقی، در ساحل دریاچه زیبای ارومیه، تالابی شکل گرفته که تنوع گونه های گیاهی و جانوری آن به همراه زیبایی های منحصربه فرد طبیعی اش، آن را به محبوب ترین مقصد گردشگری شهر بناب تبدیل نموده است.

این تالاب در مرز بین دو آذربایجان غربی و شرقی واقع شده و مساحتی در حدود بیست و دو هزار هکتار را به خود اختصاص داده است. تالاب قره قشلاق به عنوان بزرگ ترین سایت تالابی حوزه آبریز دریاچه ارومیه شناخته می گردد. دسترسی به این تالاب بسیار راحت و آسان است و همین علت، خود بر محبوبیت آن افزوده است. این تالاب تنها سیزده کیلومتر با شهرستان بناب فاصله دارد.

پوشش گیاهی و جانوری

درختان پاکوتاه گز در قسمت خاکی این تالاب رشد می نمایند که پناهگاه حشرات، پرندگان و دوزیستان زیادی است که لابه لای شاخ وبرگ این درختان تخم گذاری می نمایند. حدود یک صد هزار گونه متفاوت از پرندگان در این تالاب زندگی می نمایند که از جمله مهم ترین آنها ﻏﺎز، اردک، آﻧﻘﻮت، ﻓﻼﻣﯿﻨﮕﻮ، ﭘﻠﯿﮑﺎن، ﻗﺮه ﻏﺎز، درﻧﺎ، ﺣﻮاﺻﯿﻞ، ﮐﺎﮐﺎﺋﯽ، ﺧﻮﺗﮑﺎ، ﭘﺮﺳﺘﻮی درﯾﺎﯾﯽ و ‫ﻏﯿﺮه را می توان نام برد. ﺑﺎرﻧﺪﮔﯽ و رﺷﺪ ‫ﮔﯿﺎﻫﺎن ﻣﻨﻄﻘﻪ و وﺟﻮد ﭘﻼﻧﮑﺘﻮن ﻫﺎ، و زﺋﻮﭘﻼﻧﮑﺘﻮن ﻫﺎ ﺑﻪ وﯾﮋه ﺟﻠﺒﮏ ﻫﺎ، آرﺗﻤﯿﺎ، ﺳﯿﺴﺖ آرﺗﻤﯿﺎ و ﻧﯿﺰ ﺑﺬر ﮔﯿﺎﻫﺎن ‫ﻣﺮﺗﻌﯽ ﺷﻮرﭘﺴﻨﺪ، ﮔﻨﺪم زارﻫﺎ و ﯾﻮﻧﺠﻪ زارﻫﺎی اﻃﺮاف از جمله دلایلی هستند که علت کثرت تنوع پرندگان تالاب بین المللی قره قشلاق شده اند.

رودخانه زرینه رود، رودخانه صوفی چای، رودخانه مردق چای و رودخانه لیلان چای از منابع آبی سطحی این تالاب هستند. هیچ گونه ماهی ای در این تالاب وجود ندارد و تنها در دهانه رودخانه زرینه رود و سیمینه رود، کپور ماهی و ماهی سیاه یافت می گردد.

چه موقع از سال به تالاب عروس سفر کنیم؟

برترین زمان سفر به این تالاب زیبا فصل بهار و تابستان است که آب وهوای این منطقه بسیار مطلوب و خنک است. بااین وجود برای تماشا گونه های مختلف گیاهی فصل بهار و تابستان و برای تماشا گونه های مختلف پرندگان فصل پاییز و زمستان برترین زمان سفر به تالاب بین المللی قره قشلاق است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب قلعه دراکولا، طعم خون و افسانه تا واقعیت را بخوانید.

منبع: پیام دلتا

به "تالاب عروس، زیباترین تالاب شمال غرب ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالاب عروس، زیباترین تالاب شمال غرب ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید